لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

تیم ثبات و همگرایی اجازه بازشماری آرا در ۷ ولایت باقیمانده را داد


عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید، آن‌ها بر اساس تقاضای کمیسیون شکایات انتخاباتی، اجازه بازشماری و تفتیش آرای هفت ولایت باقیمانده را می‌دهند.

این تیم انتخاباتی مانع شمارش و تفتیش آرای ولایات جوزجان، فاریاب، بدخشان، تخار، بغلان، سرپُل و پنجشیر شده است.

عبدالله عبدالله رهبر تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی ناوقت دیشب در یک کنفرانس خبری از طرفدارانش خواست که به روز یکشنبه اجازۀ بازشماری را در هفت ولایت بدهند تا به گفته او "دیگر کسی بهانه" نکند.

او افزود: "ما خواستیم که با اقدام قانونی صدای ما به گوش مردم و کمیسیون برسد. کمیسیون نخواست بشنود. وقتی که این تقاضا را از مردم می‌کنیم، بنابر خواست کمیسیون شکایات انتخاباتی است. اما آیا به این معنا است که ما قبول کردیم، ۱۰۲ هزار رأی که خارج از زمان به کار گرفته شده قانونی است؟ به صورت قطع نه. آیا ۱۳۷ هزار را قبول کردیم، به صورت قطعی نه. در آن ارتباط ما خواستار بازشماری و تفتیش خاص هستیم. چون مشکوک است و دلایل مقنع وجود ندارد."

تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی از مدت طولانی مدعی است که حدود ۳۰۰ هزار رأی بر اساس قانون و طرزالعمل‌های انتخابات، باطل است.

به گفتۀ این تیم انتخاباتی این تعداد آرا باید از سیستم خارج ساخته شود.

اما کمیسیون مستقل انتخابات این تعداد رأی را آرای معتبر مردم می‌داند.

همزمان، این کمیسیون از اعلان دیشب عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی استقبال کرد.

عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات دیشب به رادیو آزادی گفت، با این اعلان امور باقیمانده کمیسیون تکمیل می‌شود و زمینه برای اعلام نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات فراهم خواهد شد.

عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات
عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات


او افزود: "کمیسیون مستقل انتخابات از این تصمیم تیم ثبات و همگرایی استقبال می‌کند. این اقدام امور باقی مانده را تکمیل و ما می‌توانیم بازشماری و تفتیش آرا را در هفت ولایت باقیمانده تمام کنیم. سپس نتیجۀ ابتدایی و نهایی انتخابات را اعلام کنیم."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم ماه میزان برگزار شد.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که در ۲۷ ماه میزان نتایج ابتدایی انتخابات را اعلان می‌کند.

از آن تاریخ به بعد اعلام نتایج انتخابات چندین بار به تعویق افتاده است.

ولی، حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات دیشب در مصاحبۀ با رادیو آزادی گفت، آنها در نظر دارند که امروز (شنبه) نتایج قسمی انتخابات را اعلام کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG