لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

نیکولاس کی اعلان نتیجه انتخابات افغانستان در آینده نزدیک را مهم خواند


کارکنان کمیسیون انتخابات در حال شمارش برگه های رأی ریخته شده در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در کابل. September 28, 2019
کارکنان کمیسیون انتخابات در حال شمارش برگه های رأی ریخته شده در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در کابل. September 28, 2019

نیکولاس کی نمایندۀ ارشد غیرنظامی ناتو اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان در آیندۀ نزدیک را مهم دانسته است.

او در گفت‌وگوی ویژه در حاشیۀ نشست سران ناتو در لندن به روز سه‌شنبه (۳ دسمبر) به رادیو آزادی بیشتر گفت: "امیدوارم که وقتی نتیجه اعلام شود، از سوی همه احزاب سیاسی، بازیگران و همه افغان‌ها به آن ارج گذاشته شود و پذیرفته شود. با هر افغان که من دیده ام، آرزو ندارد که باز هم یک شکلی از بی‌ثباتی که در گذشته تجربه شده، تکرار شود."

آقای کی افزود که روند تفتیش و بازشماری آرا طبق اصول و قوانین به پیش می‌رود و اینکه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید این روند را به نامزدان و مردم افغانستان به روشنی توضیح دهد و نتیجه را اعلام کند.

هزاران طرفدار تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله در اعتراض به بازشماری آراء در مناطق مختلف از جمله کابل به تازگی دست به راهپیمایی هایی اعتراضی زده اند. آنان مدعی اند که در این روند تقلب شده. اما کمیسیون مستقل انتخابات با رد این اتهام گفته که طبق اصول رفتار کرده.

عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی دو رهبر حکومت وحدت ملی افغانستان بوده اند که به گفتۀ منتقدان در مدت پنج سال حکومت‌شان نتوانسته اند در بسیاری از مسائل وحدت نظر داشته باشند.

نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید در ۲۷ میزان اعلام می‌شد. اما تاکنون که بیش از دو ماه از زمان برگزاری انتخابات می‌گذرد، دوبار به تأخیر افتاده است.

نیکولاس کی نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان
نیکولاس کی نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان

مشکل در چی بوده؟ آقای کی در بخشی از پاسخ خود گفت که تا حدی جدید بودن سیستم بیومتریک که برای نخستین بار در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از آن کار گرفته شد، در تأخیر اعلام نتیجه نقش داشته.

او گفت، بیش از ۱.۸ میلیون واجد شرایط رأی‌دهی به پای صندوق‌های رأی رفتند که باید به آرای‌شان احترام گذاشته شود.

نیکولاس کی افزود که با افغانستان کمک کرد تا مردم این کشور از حق دموکراتیک خود استفاده کنند.

او گفت، اکنون به کمیسیون مستقل انتخابات و احزاب سیاسی تعلق دارد که اصول را مراعات کنند.

مایک پومپئو وزیر خارجۀ ایالات متحده هم روز گذشته در حساب توییترش نوشت که مردم افغانستان برای رأی دادن زندگی خود را به خطر انداختند و سزاوار روند شفاف و نتیجه‌ای هستند که منعکس کنندۀ ارادۀ‌شان باشد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG