لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

ابلاغ نهایی فیصله‌های کمیسیون شکایات به کمیسیون مستقل انتخابات


اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی
اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید که فیصله‌هایش را تا پایان امروز به گونۀ رسمی به کمیسیون مستقل انتخابات ابلاغ می‌کند.

با گذشت سه روز از زمان اعلام فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی در پیوند به شکایت‌های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، این کمیسیون تا به حال فیصله‌هایش را به گونۀ رسمی به کمیسیون مستقل انتخابات ابلاغ نه‌کرده است.

زرمینه کاکر حقجو، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی امروز شنبه (۱۹ دلو) به رادیوی آزادی گفت: "فیصله‌هایی را که ما ابلاغ کردیم، برخی مواردی بود که باید به گونۀ کتبی و رسمی به کمیسیون انتخابات فرستاده می‌شد. نهایتاً تا پایان امروز ما مکتوب‌ها و موادی را که نیاز است، به کمیسیون خواهیم فرستاد."

بیشتر فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی که به روز چهارشنبه هفتۀ گذشته اعلام شد، مربوط به ۳۰۰ هزار رأی جنجالی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان می‌شود.

بر بنیاد فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی، ۱۰ درصد از ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی مشکوک و ۱۵ درصد از ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی خارج از زمان مشخص رأی‌دهی به صورت ویژه تفتیش می‌شود.

اگر در اثر تفتیش و بررسی مشخص شد که ۶۵ درصد آرای نمونه‌گیری شده دارای معیارهای آرای معتبر نیستند، تمام آرای جنجالی به صورت ویژه تفتیش می‌شوند.

داشتن اطلاعات بیومتریک، موجودیت دفتر ثبت آرا و درج آن‌ها در برگه نتایج رأی‌گیری محل، از معیارهای اعتبار آرا هستند.

در همین حال میرزا محمد حق‌پرست، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به رادیوی آزادی گفت که کارهای مقدماتی برای اعمال فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی انجام شده است.

میرزا محمد حق پرست معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
میرزا محمد حق پرست معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

وی گفت: "روند تفتیش و بازشماری منتظر مکتوب رسمی کمیسیون شکایات انتخاباتی است. اما بدون آن هم ما آمادگی خود را گرفته‌ایم. هرگاه مکتوب رسمی آن‌ها به ما برسد، ما به سوی تفتیش و بازشماری می‌رویم."

به گفته آقای حق‌پرست، با آن که فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی به گونۀ رسمی به کمیسیون مستقل انتخابات ابلاغ نشده، اما کار کمیتۀ تحلیل و تجزیۀ این کمیسیون در مورد اجرای فیصله‌ها ادامه دارد و تا پایان امروز (شنبه) گزارش مفصل آن به رهبری کمیسیون ارائه خواهد شد.

معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌افزاید که برخی کارهای هر دو کمیسیون انتخاباتی از تقویم انتخاباتی عقب مانده است.

در همین حال یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) می‌گوید که تأخیر در کارهای کمیسیون‌های انتخاباتی زمینه را برای استفاده‌های سیاسی از روند انتخابات فراهم می‌کند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

وی افزود:" وقتی که در قسمت فیصله‌های این‌ها تأخیر به میان می‌آید، این خودش محرکی می‌شود برای استفاده‌های سوء توسط تکت‌های انتخاباتی و سیاسیونی که می‌خواهند از انتخابات هر گونه استفادۀ ابزاری خود را داشته باشند."

آقای رشید می‌افزاید، با این وجود مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی باید روی شفافیت روند انتخابات تمرکز داشته باشند و منتظر "فرمایش‌ها" نباشند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان سال‌جاری برگزار شد، اما با گذشت نزدیک به پنج‌ ماه از آن هنوز هم نتایج آن اعلام نه‌شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG