لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

ابراز علنی عشق از سوی هدا، رفیع را شوکه کرد


هدا خموش، شاعر و فعال فرهنگی با انتشار متنی در صفحه فسبوکش، عشق خود به روزنامه نگار ‌جوان به نام رفیع جسور را علنی کرده است.
هدا خموش، شاعر و فعال فرهنگی با انتشار متنی در صفحه فسبوکش، عشق خود به روزنامه نگار ‌جوان به نام رفیع جسور را علنی کرده است.

در جامعۀ سنتی و مردسالاری مانند افغانستان که اظهار علنی عشق حتی برای پسران دشوار است، دختر جوانی جسارت به خرج داده و عشقش به پسر جوانی را در فضای عمومی ابراز کرده است.

این دختر هدا خموش، شاعر و فعال فرهنگی است که با انتشار متنی در صفحه فسبوکش، عشق خود به روزنامه نگار ‌جوانی به نام رفیع جسور را علنی کرده است.

خانم خموش می‌گوید با توجه به سنت‌های حاکم بر جامعه افغانستان، چالش‌های خطرناکی را به جان خریده و عشقش را در فضای عمومی مطرح کرده: "من پیش از منتشر کردن این متن مرگم را چندین بار پیش چشمانم رد و بدل کردم. حق دارم این کار را کنم. با این حال تا زمانی که من نفس می‌کشم، می‌بینم که چه اتفاق‌هایی برای خانم‌ها رخ می‌دهد. بانوانی که لب‌شان بریده می‌شود، از خانه رانده می‌شوند و کارشان منجر به طلاق می‌شود. با این حال، خواستم که جسارت خود را نشان دهم و بدون هیچ‌گونه ترس و هراسی خواستم را علنی کنم."

خانم خموش می‌گوید ۱۸ ماه پیش هم به آقای جسور اظهار عشق کرده و او رد کرده، اما این بار امیدوار است که او را درک کند و پاسخ رد ندهد. با این حال، او به آقای جسور حق می‌دهد که خودش انتخاب کند.

رفیع جسور در واکنش به این ابراز عشق علنی می‌گوید که با دیدن این پست شوکه شده است.

او گفت:‌ "نمی‌دانم که یک احساس خوب بود یا بد. اما واقعاً شوکه‌ کننده بود. می‌خواستم که چنین اتفافی در افغانستان رخ دهد. اما تصور نمی‌کردم که چنین اتفاقی برای خودم رخ دهد، اما واقعاً شوکه شدم."

آقای جسور به رادیو آزادی گفت با توجه به جسارتی که خموش کرده، نمی‌تواند درخواستش را رد کند، اما برای این که یک نمونه ناموفق نباشند، با توجه به واقعیت‌های افغانستان باید با دوستان و خانواده‌اش مشورت کند.

او گفت که مادرش از این رویداد استقبال کرده است.

با این حال، اظهار عشق علنی خانم خموش تنها برای آقای جسور شوکه‌ کننده نبوده، بلکه بسیاری از کسانی که از این موضوع آگاه شدند هم شوکه شدند. خانم خموش می‌گوید به دلیل درکی از فضای سنتی حاکم بر جامعه دارد، جرأت نکرده که واکنش‌ها به این اقدامش را مرور کند.

او افزود: "بعد از نشر پستم تا هنوز وارد فسبوک نشده‌ام. احساس ترس دارم. هراسی مرا گرفته- نه تنها هراسی که جواب رد از سوی آقای جسور بشنوم، هراسی از حرف‌های مردم."

صدها کاربر پای پُست فیسبوک خانم خموش کامنت گذاشته‌اند. با مرور این کامنت‌ها می‌توان دید که اطرافیان او و جامعه چه واکنشی به این اقدام او دارند.

برخی این اقدام را تابوشکنی خوانده و از خانم خموش حمایت کرده‌اند، اما شماری دیگر او را به شدت نکوهش کرده‌اند. با این حال، بعضی از کاربران به آقای جسور توصیه کرده‌اند که به این خواست خانم خموش پاسخ منفی ندهد.

یکی از کاربران نوشته است: "در جامعۀ افغانستان این حرکت جالب و عجیب است."

اما برخی‌ها هم با اتکا به آنچه که آنان سنت‌های این مرزوبوم عنوان کرده این کار را نکوهش کردنده اند.

با این حال، این اظهار عشق علنی و به ویژه پاسخ مثبت یا منفی به آن، نه تنها برای عشق دوشیزه خموش، بلکه برای موقعیت اجتماعی و خانوادگی او هم می‌تواند پیامد داشته باشد.

هرچند مثال‌های آشنایی‌ها در فضای مجازی که به ازدواج ها انجامیده اند زیاد اند اما این اقدام هدا خموش شاید پیشنه‌یی در افغانستان نداشته باشد.

XS
SM
MD
LG