لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

نظامیان زن در افغانستان با مشکلات و تهدیدهای امنیتی روبه‌رو اند


آرشیف
آرشیف

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دیروز (سه‌شنبه ۱۱ فبروری) گزارش دو ساله‌اش را نشر کرد که روی دشواری‌ها و آزمون‌های موجود در برابر زنان در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان متمرکز است.

نظامیان زن در افغانستان در جریان کار با مشکلات و تهدیدات مواجه اند.​

فریده هاشمی یکی از این نظامیان گفته که با پذیرفتن تهدیدهای امنیتی بی‌شمار، برای خدمت به مردم کشورش کمر بسته و در اکادمی پولیس کابل ثبت نام کرده‌است.

بانو هاشمی در صحبت با آژانس خبری رویترز افزوده است: "اکثر اوقات برایم تلفون‌های زیاد می‌شود، تهدید می‌شوم که چرا به پولیس رفته ام. برایم گفته می‌شود، ترور خواهم شد، ولی من نمی‌ترسم، برایم افتخار است که دوشادوش با برادرانم می‌جنگم."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، زنان در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان با دشواری‌ها و آزمون‌های مختلف مواجه اند.

شماری از نیروهای پولیس‌زن در حال انجام دادن حرکات تمریناتی
شماری از نیروهای پولیس‌زن در حال انجام دادن حرکات تمریناتی

در گزارش دو ساله این کمیسیون از زنانی‌که در صفوف نیروهای پولیس، اردو و امنیت ملی افغانستان خدمت می‌کنند، در مورد موضوعات کاری آن پرسیده شده‌است. اردوی ملی و ریاست‌های امنیت ملی افغانستان در ولایات با مصاحبه‌کنندگان این کمیسیون کمک نکرده‌اند، روی همین دلیل در گزارش نشر شده، سهم زنان مصاحبه شدۀ اردوی ملی، نسبت به پولیس کمتر است.

شکرالله مشکور سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد جزئیات این گزارش به رادیو آزادی گفت: "این تحقیق توسط کارمندان زن ۱۴ دفتر این کمیسیون بر اساس پرسش‌نامۀ معیاری از طریق مصاحبه‌ها انجام شده‌است. در ارگان‌های امنیتی و دفاعی با ۲ هزار و ۲۷۲ منسوب زن مصاحبه شده، در مورد تبعیض و آزار در محیط کاری بحث شده‌است. تلاش شده که مشخصات مصاحبه‌شوندگان درج نشود، تا در پاسخ به سؤالات مطرح شده، آن‌ها خاطر‌جمع باشند."

شکرالله مشکور سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شکرالله مشکور سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

بربنیاد گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر هنوز هم در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان با زنان تبعیض صورت می‌گیرد. آن‌ها از برخی امتیازات به‌شمول برنامه‌های ارتقای ظرفیت در خارج از کشور، محروم اند.

از جملۀ مصاحبه شوندگان ۵۳ درصد آن‌ها گفته اند در اردو، پولیس و امنیت ملی افغانستان در عرصۀ پالیسی‌سازی و تصمیم‌گیری به آن‌ها سهم داده نشده‌است.

یافته‌های گزارش نشان می‌دهد که زنان در نیروهای امنیتی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. زنان مصاحبه شونده به دلیل برخی حساسیت‌ها در مورد میزان اذیت و آزاری‌که با آن مواجه اند، از پاسخ خودداری کرده‌اند.

شماری از نیروهای پولیس‌زن در افغانستان
شماری از نیروهای پولیس‌زن در افغانستان

نقش زنان در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان به دلیل مسایل سنتی خیلی مهم است. سرداره باشندۀ ولایت هلمند می‌گوید، هنگام تلاشی‌ها وی پولیس زن را ترجیح می‌دهد: "از پولیس راضی و خوشحالیم که قریه‌های تلاشی می‌کنند، زنان پولیس نسبت به مردان بهتر اند. از زنان پولیس خیلی سپاس‌گزاریم که به وطن خدمت می‌کنند."

خواستیم در مورد این گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نظر وزارت‌های دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی افغانستان را نیز داشته باشیم، اما سخنگویان هر سه نهاد امنیتی این کشور تلفون‌های‌شان را پاسخ ندادند.

XS
SM
MD
LG