لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

ایکانومیست: نتیجۀ جنجالی انتخابات، در زمان خیلی حساس اعلام شد.


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

توافق برای کاهش هفت روزۀ خشونت در افغانستان، توجۀ شمار زیادی از رسانه‌های جهان را به خودش جلب کرده‌است.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز می‌نویسد که این توافق در واقع آزمون برای افغانستان خواهد بود و برای آیندۀ صلح با طالبان هم خیلی حیاتی به‌حساب می‌آید.

مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا روز جمعه (دوم حوت) در اعلامیه‌ای گفت که توافق از آغاز روز شنبه به‌اجرا گذاشته خواهد شد.

به گفتۀ آقای پامپیو، امریکا توافق‌نهایی را هنگامی امضا خواهد کرد که کاهش سرتاسری خشونت، موفقانه ارزیابی شود.

به‌نوشتۀ روزنامۀ نیویارک تایمز، مقام‌های افغان ابراز امیدواری می‌کنند که توافق فعلی، حکومت افغانستان و طالبان را در یک فرصت زود به میز مذاکره بکشاند تا راۀ حل سیاسی برای بحران این کشور گشوده شود.

اما به‌باور روزنامه، حکومت افغانستان غرق در بحران انتخابات است و چنین وضعیت، بدون شک که تلاش‌ها برای گفتگوهای مستقیم صلح میان کابل و طالبان را، حتٰی اگر خشونت هم کاهش یابد، پیچیده‌تر می‌کند.

در ادامه آمده که ایالات متحده با گذشت سه روز از اعلام نتیجۀ نهایی انتخابات ریاست جمهوری، هیچ واکنشی نشان نه‌داده و در عین حال "مالی فی" دستیار زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان گفته که اولویت کشورش صلح است زیرا شهروندان افغانستان، صلح را برای خود اولویت قرار داده‌اند.

  • گاردین

روزنامۀ بریتانیایی گاردین نوشته که با آغاز کاهش خشونت‌ها، شمارش معکوس برای امضای توافق میان امریکا و طالبان، خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان و گفتگو‌های بین‌الافغانی هم شروع می‌شود.

اکثریت اعضای جامعه مدنی افغانستان به رادیو آزادی گفته‌اند که اگر هفتۀ کاهش خشونت، موفقانه پایان یابد، برای شهروندان افغانستان که از جنگ‌ها خیلی آسیب دیده‌اند، بزرگ‌ترین دستاورد خواهد بود.

گاردین در این باره می‌نویسد تا هنوز مشخص نشده که در گفتگوهای بین‌الافغانی، کی‌ها از جانب حکومت افغانستان نمایندگی خواهند کرد؟ زیرا طالبان گفته‌اند که با نماینده‌های حکومت تنها به‌عنوان شهروندان عادی افغانستان مذاکره می‌کنند.

  • ایکانومیست

مجلۀ ایکانومیست هم تلاش‌های صلح و انکشاف‌های تازه را با نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مرتبط دانسته‌است.

به‌نوشتۀ مجله، نتیجۀ جنجال برانگیز انتخابات، در یک زمان خیلی حساس اعلام شد.

در ادامه آمده که اعلام نتیجۀ انتخابات، ثبات سیاسی به‌میان می‌آورد و برای برنده مشروعیت می‌دهد اما در افغانستان هیچ یک از این دو مورد واقع نشد.

کمیسیون انتخابات افغانستان اشرف غنی را برنده انتخابات اعلام کرد اما عبدالله عبدالله رقیب اصلی آقای غنی که به‌صورت رسمی بیش از ۳۹ در صد آرای انتخابات ششم میزان را کسب کرده، خودش را برنده می‌داند.

به‌نوشتۀ مجله ایکانومیست، نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، روی گفتگو‌های ۱۸ماهۀ صلح هم که حالا به‌ثمر دادن رسیده، سایه افگنده‌است.

XS
SM
MD
LG