لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

۲۴ ساعت نخست کاهش خشونت‌ها در افغانستان چگونه گذشت؟


آرشیف، یک پوسته نیروهای افغان در حومه شهر جلال آباد
آرشیف، یک پوسته نیروهای افغان در حومه شهر جلال آباد

نخستین روز، هفتۀ کاهش خشونت‌ها در افغانستان با چند حمله محدود سپری شد. براساس توافق بین هیئت امریکایی و نمایندگان طالبان، هفتۀ کاهش خشونت ها بتاریخ سوم حوت آغاز شد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان شام دیروز شنبه سوم حوت در صحبت با رادیو آزادی، بدون ارزیابی روشن از وضعیت ۲۴ ساعت گذشته، گفت: "توقع ما اینست که توافق کاهش خشونت‌ها بطور کامل تطبیق شود و افغان‌ها در هیچ منطقۀ افغانستان، شاهد خشونت‌ها نباشند."

براساس این توافق، نیروهای خارجی مستقر در افغانستان و طالبان در جریان این هفته بر مواضع همدیگر حمله نخواهند کرد. اگر این توافق که یک آزمون در مورد تعهد طالبان به صلح محسوب می‌شود عملی گردد، توافق صلح بین امریکا و طالبان امضا خواهد شد، به تعقیب آن گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و بحث روی اعلام آتش‌بس آغاز می‌شود.

مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

مایک پامپیو وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است، در صورت عملی شدن توافق کاهش خشونت‌ها، توافق‌نامۀ صلح با طالبان، دهم حوت امضا خواهد شد.

'حملات در برخی ولایات در روز نخست کاهش خشونت‌ها'

با آنکه در نخستین روز کاهش خشونت‌ها، طالبان کدام حملۀ وسیع را انجام ندادند، اما یک عضو شورای ولایتی بلخ دیروز شنبه به آژانس خبری جرمنی گفت، در نتیجۀ حملۀ طالبان بر یک پوستۀ امنیتی در آن ولایت، پنج تن از پرسونل نیروهای امنیتی افغان کشته شدند.

فیض محمد حنیفی ولسوال، ولسوالی "چنارتو" ولایت ارزگان به رادیو آزادی گفته است، طالبان دیروز شنبه بر پوستۀ "گل آغا" در آن ولسوالی حملات گروهی را انجام دادند.

پولیس ارزگان نیز گفته است، بالای پوستۀ "چنارک" در شهر ترینکوت نیز حمله شده و در نتیجۀ دو پولیس کشته شده‌اند. اما سخنگوی والی ارزگان، تعداد تلفات این حمله را یک تن، خوانده است.

براساس گزارش‌ها در ولسوالی سید کرم ولایت پکتیا نیز بر یک پوسته حمله شده، اما به گفته یک عضو شورای ولایتی پکتیا، این حمله تلفات در قبال نداشته است.

به نوشتۀ آژانس خبری جرمنی، گروه طالبان مسئولیت حملات در سه ولایت افغانستان را به عهده نگرفته است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به این آژانس گفته است، در مورد کاهش خشونت‌ها توافق شده، بر شهرهای بزرگ، قرارگاه‌های نظامی و پایگاه‌های نیروهای بین‌المللی، حمله نخواهد شد.

نخستین روز کاهش خشونت‌ها را مردم در شهر جلال آباد و در ولایت بغلان جشن گرفتند.

شماری از باشندگان پکتیا به استقبال از آن در مرکز این ولایت، راهپیمایی کردند.

آرشیف، مردی که در یک انفجار زخمی شده در حال انتقال به شفاخانه برای معالجه در ولایت زابل
آرشیف، مردی که در یک انفجار زخمی شده در حال انتقال به شفاخانه برای معالجه در ولایت زابل

نخستین روز کاهش خشونت‌ها با نشر گزارش سازمان ملل متحد در مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان همراه بود.

در این گزارش گفته شده که در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۳۴۰۰ فرد ملکی در افغانستان کشته و ۶۹۸۹ تن دیگر زخمی شده‌اند.

سال ۲۰۱۹ میلادی شش‌مین سالی است که در آن تلفات افراد ملکی در افغانستان به ده هزار تن می‌رسد.

XS
SM
MD
LG