لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

اعضای هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان برای گفتگو با طالبان مشخص نشده اند


هیئت طالبان در قطر
هیئت طالبان در قطر

در حالی که اعضای هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان برای گفتگو با گروه طالبان مشخص نشده، دفتر ریاست اجرائیه می‌گوید نمایندگان این نهاد مشخص شده‌اند.

مذاکرات بین‌الافغانی تا کمتر از ده روز دیگر برگزار می‌شود تا مذاکره‌کنندگان دولت افغانستان و گروه طالبان بر سر آوردن صلح در کشور گفتگو کنند.

در حالی که جنجال‌ها بر سر تعیین اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان ادامه دارد، دفتر ریاست اجرائیه حکومت گفته که شماری از اعضای این هیئت را عبدالله عبدالله معرفی کرده است.

مجیب رحیمی، سخنگوی آقای عبدالله گفت که اعضای این هیئت تعیین و مشخص شده‌اند.

مجیب رحیمی، سخنگوی آقای عبدالله
مجیب رحیمی، سخنگوی آقای عبدالله

آقای رحیمی افزود: "ریاست اجرائیه از توافق صلح استقال می‌کند و آماده هرگونه همکاری برای موفقیت این موافقت‌نامه وجود دارد. یک بخش قضیه که تعیین هیئت گفتگوکننده از سوی تیم ثبات و همگرایی و ریاست اجرائیه است، نهایی شده است و ما هر لحظه که نیاز باشد، فهرستی را ارائه بکنیم تا در آن نشست اشتراک‌کنند، آماده‌گی خود را داریم."

آقای رحیمی نام‌های این افراد را ذکر نکرد، اما یک منبع دیگر نزدیک به آقای عبدالله گفت که تعداد آنها به شش نفر می‌رسد که اعضای ارشد جریان‌های عمده سیاسی نزدیک به ریاست اجرائی هستند.

حفیظ منصور به نمایندگی از حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی، زهرا نادری از حزب پیوند ملی به رهبری سید منصور نادری، محمد ناطقی به نمایندگی از حزب وحدت اسلامی مردم به رهبری محمد محقق، اسدالله سعادتی از حزب وحدت اسلامی به رهبری کریم خلیلی، محمدایوب عرفانی از حزب جنبش ملی اسلامی و انوارالحق احدی رهبر جبهه ملی نوین افغانستان، به گفته این منبع از جانب آقای عبدالله تعیین شده‌اند.

ریاست جمهوری با وجود تماس‌های ما در پیوند به این که آیا آمادگی برای اشتراک در این نشست گرفته است یا نه چیزی نگفت.

از سوی دیگر در باره اینکه این نشست در کجا برگزار می‌شود هم تا کنون روشن نیست اما پیش از این بر سر اینکه نشست گفتگوهای بین افغانها در قطر، ناروی و یا جرمنی برگزار شود، رای‌زنی شده است.

یک روز پیش از این اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در حالی که در باره محل برگزاری این نشست و ترکیب هیئت افغانستان جزئیات نداد، اما گفت، مشوره‌ها روی این که یک هئیت همه‌شمول از سوی حکومت افغانستان تشکیل شود، انجام می‌شود و تاکید کرد که اگر اعضای هیئت از هشت تن بیشتر باشد در هیئت پراگندگی به‌میان خواهد آمد.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

او افزود: "اگر اعضای هیئت از هشت نفر هیئت بیشتر باشد، آنگاه هیئت‌های مختلف در میان آن ایجاد می‌شوند. هیئت هیئتی نیست که صلاحیت مطلق داشته باشد. اگر ۱۴ تن باشد تنها همین ۱۴ یا ۱۵ برای گفتگو بروند تمام فشار سر اینها می‌آید. مشوره‌ها شده است تا هیئتی داشته باشیم که از تمام مردم نمایندگی کند."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که این گروه نیز آمادگی خود را برای اشتراک در نشست گفتگوهای بین افغانان گرفته و قرار است هیئتی که اعضای آن به ۲۰ تا ۲۱ تن می‌رسد، به‌نمایندگی از این گروه در این نشست اشتراک ورزد.

پیش از این ناروی میزبان نشست در پیوند به صلح افغانستان بوده است - نشستی که حکومت افغانستان آن را غیررسمی خواند، اما نمایندگان حکومت و طالبان در آن اشتراک کرده بودند.

XS
SM
MD
LG