لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

پامپیو: برای پیشبرد روند صلح افغانستان، خشونت‌ها باید فوراً کاهش یابد


مایک پامپیو​ وزیر خارجۀ ایالات متحده
مایک پامپیو​ وزیر خارجۀ ایالات متحده

مایک پامپیو​ وزیر خارجۀ ایالات متحده دیروز (۱۴ حوت) در یک نشست خبری در واشنگتن گفت​ که به هدف پیشبرد روند صلح افغانستان، خشونت در این کشور باید فوراً کاهش یابد.

یک دیپلومات بلندپایۀ ایالات متحده می‌گوید که بالا گرفتن خشونت در بخش‌هایی از افغانستان در روز های اخیر پذیرفتنی نیست.

مایک پامپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده، این را روز پنج‌شنبه (۱۴ حوت) در یک نشست خبری در واشنگتن گفت و بر کاهش فوری خشونت در افغانستان تاکید کرد.

آقای پامپیو، امضای توافق‌نامۀ امریکا و طالبان و اعلامیۀ مشترک ایالات متحده و افغانستان را زمینه ساز برقراری صلح دایمی در افغانستان خواند و افزود که راه پیشرو با مشکل به همراه خواهد بود.

او افزود: "می‌دانیم که راه پیشرو دشوار خواهد بود، انتظارش را داشتیم و ما درست بودیم، افزایش خشونت در بخش‌های از افغانستان در چند روز گذشته قابل قبول نبوده، خشونت باید فوراً کاهش یابد تا روند صلح به پیش برده شود. رئیس جمهور ترمپ در این باره با ملا برادر معاون طالبان به روز سه شنبه این هفته صحبت کرده است. در کنار بحث کاهش خشونت، ما همچنین به فشار دادن تمام طرف‌ها دوام می‌دهیم تا زورنمایی را توقف دهند و بحث‌های عملی را در بارۀ رهایی زندانیان آغاز کنند."

پیش از این، یوناما یعنی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان خواستار کاهش خشونت در این کشور شده بود.

به دنبال امضای موافقت‌نامۀ ایالات متحده و طالبان، از افزایش حمله‌های این گروه علیه نیروهای افغان در شمار از ولایت‌های افغانستان خبر داده شد.

سپس یک سخنگوی نیروهای امریکایی مستقر در افعانستان به روز چهارشنبه گفت که حمله هوایی را علیه طالبان در ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند انجام داده اند.

به گفتۀ او، این اقدام به‌منظور دفاع از نیرو‌های امنیتی افغان صورت گرفته است.

در همین حال مسئولان نهادهای امنیتی افغانستان می‌گویند که طالبان مسلح در هفتۀ کاهش خشونت و بعد‌ از آن، از تعهدات شان سرپیچی آشکارا نموده و در برابر مردم ملکی و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور فعالیت‌های مسلحانه داشته اند.

به اساس خبرنامۀ شورای امنیت ملی افغانستان، در این باره دیروز در نشست رهبری سکتور امنیتی بحث شده است.

در خبرنامه گفته شده که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان هنوز هم در حالت دفاعی قرار داشته و برای دفع حملات طالبان در وقت مناسب اقدامات لازم را انجام داده‌ اند.

در این میان سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر با اشاره به حمله‌های این گروه در افغانستان به‌روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت:

"برخی مواردِ است که به اساس توافق‌نامه، مجاهدین امارت اسلامی میتوانند حمله کنند، زیرا آتش‌بسِ کامل نیست و با آن هم دست خود را گرفته ایم و به همان اندازه حملات انجام نداده ایم."

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر

ایالات متحده و طالبان موافقت‌نامۀ آورن صلح در افغانستان را به روز شنبۀ این هفته در دوحه امضا کردند.

در موافقت‌نامه گفته شده که گفتگوی میان افغان‌ها در دهم ماه مارچ یعنی به روز سه شنبه هفتۀ آینده آغاز خواهد شد.

اما به نظر می‌رسد که ایجاد تیم مذاکره‌کننده حکومت افغانستان تاکنون نهایی نشده و موضوع مبادله زندانیان نیز موانع عمده سر راه این گفتگو به حساب می‌آید.

طالبان پافشاری دارند که پیش از آغاز این گفتگو، مبادلۀ زندانیان میان این گروه و حکومت افغانستان صورت گیرد.

طالبان خواستار رهایی پنج هزار زندانیان شان در بدل آزادی یک هزار زندانی حکومت افغانستان شده اند.

اما رئیس جمهور محمداشرف غنی گفته که طالبان نباید رهایی زندانیان را به‌عنوان پیشرط، برای مذکرات با حکومت مطرح کنند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

آقای غنی افزوده است که تصمیم گیری در بارۀ زندانیان صلاحیت حکومت افغانستان است و در این مورد در جریان مذاکرات بحث خواهد شد.

نیکولاس کی، نمایندۀ ارشد ملکی ناتو نیز به روز چهارشنبه به صدای امریکا گفت که رهایی زندانیان به حکومت افغانستان ربط می‌گیرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده دیروز گفت، تمام طرف‌ها می‌دانند که حالا زمان آن است که مبادلۀ زندانیان صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG