لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

تاکید شورای امنیت بر طالبان؛ از کاروبار موادمخدر دست بردارید


آرشیف
آرشیف

شورای امنیت ملی: طالبان باید تضمین دهند که دست از کاروبار موادمخدر بر می‌دارند.

در توافقنامه صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان، این گروه تضمین کرده‌است که رابطه شان را با سایر گروه‌های تروریستی قطع کنند، اما در این توافقنامه به چگونگی برخورد طالبان با مواد مخدر، به عنوان منبع اصلی تمویل مالی طالبان و دیگر گروهای تروریستی اشاره نشده‌است.

مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که اگر صلح و امنیت در افغانستان تامین شود، جامعه جهانی در برابر کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر سکوت نخواهد کرد، از همین رو طالبان باید تضمین کنند که رابطه شان با کاروبار مواد مخدر را قطع می‌کنند.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی می‌گوید که روشن ساختن موضع طالبان در رابطه به کاروبار مواد مخدر از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در مذاکرات بین‌الافغانی خواهد بود.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی

آقای فیصل می‌افزاید: "بحث ما این است که وقتی ما در مذاکرات بین‌الافغانی با طالبان می‌نشینیم و جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان صحبت می‌کند، یکی از موضوعات مهم مورد بحث همین موضوع موادمخدر است که باید موقف طالبان در برابر آن واضح شود، زیرا در حال حاضر با استفاده از پول مواد مخدر در برابر حکومت و مردم افغانستان جنگ صورت می‌گیرد. از همین رو مهم است تا در این رابطه وضاحت به وجود آید".

بر بنیاد یافته‌های اداره سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان يا سيگار، طالبان هر سال از درک همکاری در بخش کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر ۵۰۰ میلیون دالر امریکایی بدست می‌آورند.
براساس گزارش وزارت دفاع امریکا، نیروهای امریکایی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی، ده‌ها کارخانه موادمخدر مربوط به‌طالبان را بمباران کردند و تنها در ولایت فراه به ارزش ۲۰۰ میلیون دالر هیرویین این گروه را نابود کردند.

گل احمد اعظمی عضو مشرانو جرگه می‌گوید که مواد مخدر یک مشکل و تهدید جهانی است، از همین رو جامعه جهانی باید از طالبان تضمین بگیرد که با گروه‌های مافیایی مواد مخدر قطع رابطه می‌کنند.

آقای اعظمی می‌افزاید: "همه مواد این توافقنامه باید با یک ضمانت همراه باشد. یک تضمین قوی باید به‌مردم افغانستان داده شود و یک ضمانت بین‌المللی و یک نظارت بین‌المللی از این توافقنامه وجود داشته باشد. یکی از این موضوعات کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر است، زیرا مواد مخدر خطرناک‌تر از تروریزم و جنگ است و تمام قدرت مردم ما را ضرب صفر کرده‌است. بالای موضوع مواد مخدر هم باید توافق صورت گیرد، تا مردم ما از این مصیبت نجات پیدا کنند و این موضوع هم یک ضمانت قوی می‌خواهد".

سخنگوی طالبان پیش از این در پیامی کتبی به رادیو آزادی، دست داشتن این گروه در کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را رد کرده‌است، اما به‌اساس بررسی‌های دولت افغانستان و سازمان ملل متحد، بیشترین کشت کوکنار و تولید تریاک و هیرویین در مناطق تحت کنترول طالبان صورت می‌گیرد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:00 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG