لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

شماری از احزاب می‌گویند هیئت جداگانه ای به قطر خواهند فرستاد


دفتر طالبان در قطر
دفتر طالبان در قطر

شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی می‌گویند در صورتی‌که هیئت مذاکره‌کننده صلح بی‌مشورت آنان و تنها از سوی ریاست جمهوری تعیین شود، این احزاب هیئت جداگانه خود را برای مذاکره به قطر خواهند فرستاد.

شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی می‌گویند انتظار دارند حکومت همه‌شمول بودن هیئت مذاکره‌کننده صلح با طالبان را در نظر گیرد، در غیر آن صورت این احزاب هیئتی را به‌قطر خواهند فرستاد که گروه طالبان تنها با همین هئیت گفت‌و‌گو خواهد کرد.

عبدالحفیظ منصور عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید که تا کنون از سوی ریاست جمهوری افغانستان در پیوند به‌گزینش هیئت مذاکره کننده صلح با طالبان مشوره نشده است.

عبدالحفیظ منصور عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان
عبدالحفیظ منصور عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان

او می‌افزاید: "جمعیت نماینده خود را تعیین کرده در حال حاضر جمعیت از حامیان تیم ثبات‌و‌همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله است. حرف آخر را در این زمینه آقای عبدالله می‌گوید. نماینده‌های ما روشن هستند. برای ما از سوی داکتر اشرف غنی کدام تماس نیامده است."

بربنیاد توافق صلح امریکا و طالبان مذاکرات میان افغانان باید در دهم ماه مارچ آغاز می‌شد؛ اما به علت آنچه ریاست جمهوری تعیین هیئت مذاکره‌کننده خوانده این مذاکرات هم تا زمان ناروشنی به تعویق افتاد.

اشرف غنی در مراسم سوگند خود در نزدهم حوت گفت که تا یک روز دیگر هئیت مذاکره‌کننده حکومت با طالبان را اعلام می‌کند.

غنی: لیست هیئت مذاکره‌کنندۀ حکومت، تا ۲۰ حوت نهایی خواهد شد

اما اکنون که چهار روز از این وعده او می‌گذرد هنوز حکومت موفق نشده است هیئت مذاکره‌کننده را معرفی کند.

فضل غنی حقمل سخنگوی حزب اسلامی هم می‌گوید که اگر ریاست جمهوری احزاب را در مذاکرات میان افغانان به حاشیه براند، ممکن است احزاب به‌گونه مستقل با طالبان مذاکره کنند.

او افزود: "حزب اسلامی و دیگر احزاب سیاسی آماده هستند که اگر حکومت در این پروسه ناکام شود و یا هیئت همه‌شمول تشکیل ندهد، هیئت خود را بفرستد، طالبان نیز بر این حاضر هستند و در گفتگو با ما مشکل ندارند. حکومت نباید هیئت را از داخل ارگ تشکیل دهد. ما طرحی نیز برای ریاست جمهوری دراین باره فرستاده ایم اما حتا زنگ نزده اند چه رسد به‌مشوره کردن."

پیشتر تیم داکتر عبدالله عبدالله گفته که هیئت متشکل از شش حزب سیاسی مطرح کشور آماده اند تا به حکومت معرفی شوند. گروه طالبان نیز گفته است که هیئتی را که شمار اعضای آن به ۲۱ تن می‌رسد برای این مذاکرات آماده کرده.

با این همه ریاست جمهوری حاضر نشد به پرسش ما در این باره پاسخ دهد؛ اما یک روز پیش صدیق صدیقی سخنگوی محمد اشرف غنی گفت که با تمام احزاب و جریان‌های سیاسی در این زمینه گفت و گو شده و تنها منتظر دیدگاه چهره‌های سیاسی هستند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای صدیقی افزود: "کارها نهایی شده با احزاب و جریان‌های سیاسی مشورت شده زیرا برای ما این اصل است، اینکه چرا نهایی نشده است چند مشوره باقی مانده امیدوار هستیم که آنها امروز با ما مشورت کنند تا فهرست نهایی شود."

اما تاخیر در تعیین هیئت گفتگو‌کننده افغانستان برای مذاکرات میان افغانان چه اثرهایی به این روند داشته می‌تواند‌؟

ودیر صافی یکی از کارشناسان سیاسی در این مورد می‌گوید: "اختلاف‌ها بیشتر زمینه‌ساز امتیاز‌گیری طالبان بوده است، اینها هنوز روی تعیین یک هیئت جور نمی‌آیند، این وضعیت افغانستان را بیشتر به‌سوی بحران می‌کشاند، حکومت و هر آنکس که موانع سر راه صلح ایجاد می‌کنند مسئول هرگونه وضعیت پیش آمده هستند."

دو روز پیش از این زلمی خلیل زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان از حکومت افغانستان و طالبان خواسته بود که به‌گونه بی‌درنگ باید به‌سوی آغاز مذاکرات صلح بروند.

اکنون که همه‌گان چشم به آغاز مذاکرات حکومت افغانستان با طالبان دوخته اند، دیده می‌شود که ریاست جمهوری هنوز نتوانسته اعضای هیئت مذاکره‌کننده را مشخص سازد.

XS
SM
MD
LG