لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

ارگ: حقوق اساسی شهروندان، نظام جمهوریت و آزادی‌های موجود قابل معامله نیست


ارگ، مقر ریاست جمهوری افغانستان
ارگ، مقر ریاست جمهوری افغانستان

ارگ در پیوند به نگرانی‌ها در بارۀ عبور حکومت از خطوط سرخش در جریان مذاکرات صلح، ریاست جمهوری می‌گوید که حقوق اساسی شهروندان، نظام جمهوریت و آزادی‌های موجود در جریان مذاکرات قابل معامله نیست.

عبور حکومت از خط‌های سرخش نگرانی‌های زیادی را به بار آورده است.

رهایی انس حقانی در بدل رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی ـ افغانستان و اعلام آتش‌بس پیش از آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی که از خطوط سرخ حکومت افغانستان بود، حکومت از آنان گذشت.

همچنان در بحث رهایی ۵ هزار زندانی طالبان که رئیس جمهور غنی به آن حساسیت نشان داده بود.

رئیس جمهور غنی چندی قبل گفته بود: "هیچ نوع تعهدی برای رهایی ۵ هزار بندی وجود ندارد."

اما وی ناوقت روز سه‌شنبه فرمان رهایی آنان را صادر کرد.

رئیس جمهور همچنان دو هفته قبل در نشستی با رسانه‌ها در بارۀ رهایی زندانیان گفته بود که بخشیدن حق‌العبد از صلاحیت‌های وی نیست.

این موضوع با واکنش شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز مواجه شده است.

پرسش اینجاست که با توجه به عملکرد ریاست جمهوری در این زمینه، آیا تضمینی برای حفاظت از دیگر خطوط سرخ حکومت در جریان مذاکرات صلح بین‌الافغانی وجود دارد؟

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که این اقدامات حکومت به منظور نشان دادن انعطاف‌پذیری و اعتمادسازی انجام شده است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری امروز چهارشنبه در نشست خبری‌یی در کابل گفت که انعطاف‌پذیری ما برای حل معضل و جنگ ۴۰ ساله است.

آقای صدیقی در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیوی آزادی در بارۀ تضمین این که حکومت در جریان مذاکرات از دیگر خطوط سرخش نخواهد گذشت، گفت که حقوق اساسی شهروندان، نظام جمهوریت و آزادی‌های موجود در جریان مذاکرات قابل معامله نیستند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری

آقای صدیقی افزود: "اما جمهوری اسلامی، آزادی بیان و قانون اساسی ما رئیس جمهور بارها گفته است که این ها هیچ گاهی در پروسۀ صلح مورد معامله قرار نخواهد گرفت."

اما شماری از آگاهان سیاسی باور دارند که رهبران حکومت نه صلابتی برای حفاظت از ارزش‌ها و دست‌آوردهای هجده سال گذشته دارند و نه استراتژی تدوین شده برای تعیین ارزش‌های ملی.

احمد سعیدی، آگاه سیاسی به رادیوی آزادی می‌گوید که حکومت در چندین مورد از جمله رهایی انس حقانی، اعلام آتش‌بس پیش از آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی و رهایی ۵ هزار زندانی طالبان از خط سرخش گذشته است.

احمد سعیدی کارشناس سیاسی
احمد سعیدی کارشناس سیاسی

به گفتۀ آقای سعیدی: "هیچ تضمینی وجود ندارد که حکومت از ارزش‌های دیگر مانند قانون اساسی، نظام جمهوریت، حقوق زنان و آزادی بیان در جریان مذاکرات بین‌الافغانی حفاظت کند."

او می‌افزاید: "همچنین من معلومات دارم که ۱۴ ماه بعد همین دولت قانون اساسی، حقوق بانوان و ده‌ها حقوق دیگر را که در حال حاضر خط قرمز است، زیر پا خواهد کرد، هنوز اول عشق است، سفر دنباله دارد، هنوز چیزهای دیگری را از دست خواهد دادیم."

این آگاه سیاسی می‌افزاید، طالبان دست بالایی در مذاکرات خواهند داشت و حکومت هم دیگر خط سرخی نخواهد داشت.

عمر شریفی، دیگر آگاه سیاسی به رادیوی آزادی می‌گوید با توجه به جنگ رهبران حکومتی روی کرسی قدرت صلابت و ظرفیتی در آنان برای تعیین خطوط سرخ دیده نمی‌شود.

به گفتۀ آقای شریفی: "طالبان از وضعیت کنونی داخلی استفاده می‌کنند و هر روز امتیازگیری خواهند کرد."

او افزود: "تصور من این است که طالبان از وضعیت بسیار ناگوار داخلی این‌ها بهره‌برداری می‌کنند، من هیچ دلیلی نمی‌بینم که طالبان فشار بیشتری وارد کنند و تقاضای بیشتری کنند، تنها فضا برایشان فراهم است. با توجه به شکست و ریختی که در داخل وجود دارد و شرمی که این ها به وجود آورده اند، طالبان امتیازگیری می‌کنند."

به باور این آگاه سیاسی، هر دو طرف داخل افغانستان باید روی روند صلح تمرکز کنند و به کمک جامعۀ جهانی و امریکا در جریان گفت‌وگوهای صلح از دست‌آوردهای هجده سال گذشته حفاظ کنند.

XS
SM
MD
LG