لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

خلیل‌زاد: از شامل شدن عبدالله و تیم‌اش در حکومت طرفداری می‌کنیم


زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در جریان پرس‌وشنود با رادیو آزادی
زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در جریان پرس‌وشنود با رادیو آزادی

زلمی خلیل‌زاد می‌گوید، امریکا از شامل شدن عبدالله عبدالله و تیم‌اش در حکومت طرفداری می‌کند.

افغانستان، کشوری که در آن دو تن به‌عنوان رئیس جمهوری سوگند وفاداری یاد کرده اند. نماینده ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید: "امریکا می‌کوشد تا راه‌حل سیاسی برای این معضل پیدا شود."

زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان که چند روز پیش از مراسم تحلیف، گفتگو‌های ۱۸ماهه‌اش با طالبان به‌نتیجه رسید، می‌گوید که حالا برای پیدا کردن راه‌حل سیاسی میان دو رقیب سیاسی در افغانستان تلاش‌ها را آغاز کرده است.

او در مصاحبه با رادیو آزادی گفت: "تلاش‌ها بر این است تا کابینه آینده افغانستان، حمایت وسیع در این کشور داشته باشد."

خلیل‌زاد: امریکا از حکومتی طرفداری می‌کند که عبدالله و تیم‌اش شامل آن باشد

او گفت: "امریکا از حکومتی که عبدالله عبدالله و تیم‌اش شامل آن باشد، طرفداری می‌کند."

آقای خلیل‌زاد افزود: "ما بسیار فعال بودیم و هستیم تا راه‌حل برای یک تفاهم و تشکیل یک کابینه ای که طرفداری وسیع در افغانستان داشته باشد و داکتر عبدالله عبدالله و تیم‌اش در حکومت شامل باشد ما طرفداری می‌کنیم از آن. اما گذاشتیم که برای این موافقت‌نامه میان این دو تیم به کمک افغان‌ها و جامعه بین‌المللی، به‌شمول امریکا، یک راه‌حل پیدا شود."

این در حالی است که روز دو شنبه هفته جاری محمد‌اشرف غنی در ارگ و عبدالله عبدالله در قصر سپیدار هرکدام به‌عنوان رئیس جمهوری افغانستان، سوگند وفاداری یاد کردند.

محمداشرف غنی به‌دنبال اعلام پیروزی‌اش از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، مراسم تحلیف برگزار کرد، و اما عبدالله عبدالله که نتایج انتخابات را نپذیرفته پس از مراسم تحلیف‌اش گفت که او "رئیس جمهور دولت‌همه شمول" است.

آقای خلیل‌زاد هرچند می‌گوید که محمداشرف غنی از سوی کمیسیون انتخابات برنده اعلام شده؛ اما تاکید می‌کند که امریکا نگرانی‌های عبدالله را نیز درک می‌کند.

او افزود: "در عین زمان ما نگرانی‌های داکتر عبدالله را نیز درک می‌کنیم، از همی خاطر در کنار این‌که کمیسیون انتخابات اشرف‌ غنی را به‌عنوان برنده اعلام کرده، طرفدار یک تفاهم که نتیجه آن مورد قبول هر دو طرف باشد، برای آن کوشش می‌کنیم."

نزدیکان عبدالله عبدالله در روز‌های اخیر در برخی محافل رسانه‌ای گفته اند که برای حل ماجرای به میان آمده، دروازه گفتگو‌ها با ارگ باز است.

اما سخنگویان ارگ و سپیدار در پیوند به اینکه آیا در باره حل ماجرای به میان آمده گفتگویی آغاز شده یا نه، چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG