لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

عبدالله عبدالله از پیشرفت در حل تنش‌های سیاسی خبر داده است


عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه پیشین افغانستان
عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه پیشین افغانستان

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیۀ پیشین افغانستان و رقیب اصلی رئیس‌ جمهور اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، از پیشرفت در مورد نهایی شدن موافقت‌نامۀ سیاسی خبر داده‌است.

آقای عبدالله روز جمعه (اول می) در حساب توییتر خود نوشته است که در گفت‌وگوها به پیشرفت دست یافته و در مورد برخی نکات در اصول توافق کرده‌اند. او افزوده که کار در مورد نهایی کردن این موافقت‌نامه ادامه دارد.

اما او در این مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرده است.

یک روز پیش‌ از این اظهارات، سرور دانش معاون دوم رئیس‌جمهور افغانستان گفت که عبدالله عبدالله به‌زودی "رهبری شورای عالی مصالحه را به عهده می‌گیرد و تنش‌های سیاسی به‌پایان می‌رسد."

امید میثم، سخنگوی داکتر عبدالله عبدالله
امید میثم، سخنگوی داکتر عبدالله عبدالله

امید میثم سخنگوی آقای عبدالله شام پنجشنبه (۱۱ ثور) به رادیو آزادی گفت که مشارکت سیاسی یک بخشی از چارچوب توافق است.

روزنامه‌های ۸ صبح و اطلاعات روز گفته‌اند که نسخهٔ از طرح تیم ثبات و همگرایی به رهبری آقای عبدالله را به‌دست آورده‌اند که در آن چند موضوع کلیدی از جمله تشکیل شورای عالی دولت متشکل از رهبران سیاسی و شخصیت‌های ملی، ایجاد صدارت اجرایی با محوریت صلح، مشارکت مساویانه و اصلاحات بنیادی برجسته شده‌است. هنوز ریاست جمهوری افغانستان در این مورد اظهار نظر نکرده است.

پیش‌ از این، رئیس هیئت اتحادیهٔ اروپا در افغانستان، سفیران کشورهای عضو این اتحادیه و سفیر ناروی در افغانستان به روز چهارشنبه در گفت‌وگو با آقای عبدالله خواهان پایان یافتن تنش سیاسی شدند.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

ینس استولتنرگ سر منشی ناتو هم به‌تازگی از رهبران افغانستان خواست که به‌زودی به جنجال سیاسی نقطه پایان بگذارند.

هم‌چنان مایک پومپیو وزیر خارجهٔ ایالات‌متحده چند هفته قبل هشدار داده بود که به دلیل ادامهٔ اختلاف‌های سیاسی در کابل، واشنگتن یک میلیارد دالر از کمک‌هایش با افغانستان را قطع می‌کند. او افزوده بود که در صورت ادامهٔ تنش یک میلیارد دالر دیگر در سال ۲۰۲۱ قطع خواهد شد.

اصل جنجال سیاسی بر می‌گردد به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در ماه فبروری. کمیسیون، محمد اشرف غنی را برندهٔ انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را نپذیرفت.

مراسم تحلیف همزمان آقایان غنی و عبدالله
مراسم تحلیف همزمان آقایان غنی و عبدالله

آقایان غنی و عبدالله مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به‌طور جداگانه در ۹ ماه مارچ برگزار کردند. آقای عبدالله خود را رئیس حکومت به گفتهٔ او "همه‌شمول" اعلام کرد.

جنجال سیاسی در کابل در حالی ادامه داشته که از یک‌ طرف افغانستان با بحران صحی ناشی از شیوع ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و از طرف دیگر هم نبرد میان نیروهای افغان و طالبان هم‌چنان ادامه دارد.

ایالات‌ متحده و طالبان در ۲۹ فبروری موافقت‌نامۀ آوردن صلح به افغانستان را امضاء کردند. به اساس آن، واشنگتن گفته است که در بدل تضمین‌های طالبان در کار مبارزه با تروریزم، تمامی نیروهای خود را ظرف ۱۴ ماه از امضای توافق از افغانستان بیرون خواهد کرد. اما مقام‌های ناتو گفته‌اند که حضورشان در افغانستان به اوضاع در آن کشور بستگی دارد.

XS
SM
MD
LG