لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

کودکانی ‌که در جریان وبای کرونا متولد شده، با کمبود خدمات صحی روبه‌رو اند


یک کودک نوزاد
یک کودک نوزاد

یونیسیف یا صندوق ملل متحد برای کودکان می‌گوید مادران باردار و کودکانی ‌که درجریان وبای کرونا متولد شده اند با کمبود خدمات صحی روبه‌رو می‌باشند.

یونیسیف یا صندوق ملل متحد برای کودکان می‌گوید مادران باردار و کودکانی‌که در جریان وبای کرونا تولد شده اند با کمبود خدمات و مشکلات در سیستم صحی روبه‌رو می‌باشند.

اعلامیه روز پنج‌شنبه این اداره بین‌المللی که در آستانۀ روز مادر از نیویارک نشر شد گفت تخمیناً ۱۱۶ میلیون کودک درسایۀ کووید-۱۹ تولد خواهند شد. این شمار اطفال توقع می‌رود درمدت ۴۰ هفته بعد از این‌که انتشار وایروس کرونا به‌تاریخ یازدهم مارچ وبای همه‌گیر جهانی پنداشته شد و درحال حاضر سیستم خدمات صحی را سخت زیرفشار قرار داده است به‌دنیا خواهند آمد.

زنانی‌که نو مادر می‌شوند و کودکان آن‌ها با واقعیت‌های تلخی چون قرنتین، قیودات برگشت‌وگذار، ازدحام در مراکز صحی و کمبود ادویه، تجهیزات و پرستاران روبه‌رو می‌باشند. چون اکثریت داکتران و پرستاران برای تداوی بیماروان کووید-۱۹ گماشته شده اند.

هنریتا فور مدیر اجرائی یونیسیف می‌گوید: "میلیون‌ها مادر در سرتاسر جهان سفر حامله‌گی و مادر شدن را در جهانی مختلف آغاز کردند و اکنون از بیم ابتلا به ویروس به مراکز صحی مراجعه کرده نمی‌توانند و یا در نتیجۀ فشار بر مراکز صحی از مراقبت جدی محروم شده اند."

یونیسیف در آستانۀ روز مادر که روز یکشنبه آینده است، هوشدار می‌دهد که اقدامات جلوگیری از انتشار وبای کرونا امکان دارد خدمات صحی مورد نیاز به میلیون‌ها مادر حامله و اطفال را مختل کند و آنها با خطر روبه‌رو شوند.

آرشیف
آرشیف

هند، پاکستان، بنگله دیش و افغانستان در جنوب آسیا کشورهایی اند که توقع می‌رود بلندترین رقم زاد وولد را بعد از انشتار وبای کرونا داشته باشند

به اساس پیش‌بینی یونیسیف در ۹ ماه بعد از انشتار وبا درهند ۲۰ میلیون طفل در پاکستان، ۵ میلیون در بنگله دیش ۲.۴ میلیون و درافغانستان ۱ میلیون طفل به‌دنیا خواهد آمد.

XS
SM
MD
LG