لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

کمیساری‌های سرحدی افغانستان و ایران کشته شدن افغان‌ها را بررسی می‌کنند


اجساد دو تن از افغان هایی‌که ادعا می‌شود از سوی مرزبانان ایران شکنجه شده و مجبور ساخته شده اند که خود را به دریا بیندازند.
اجساد دو تن از افغان هایی‌که ادعا می‌شود از سوی مرزبانان ایران شکنجه شده و مجبور ساخته شده اند که خود را به دریا بیندازند.

افغانستان و ایران بررسی‌های مشترک‌شان را در بارۀ کشته شدن افغانان در مرز این دو کشور، امروز چهارشنبه آغاز می‌کنند.

به دنبال گزارش‌ها در بارۀ کشته شدن "مسافران افغان" در مرز هرات با ایران، حکومت افغانستان می‌گوید این رویداد را تا تامین عدالت با تمام قوت بررسی خواهد کرد.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز چهارشنبه در نشست خبری در کابل گفت، در نتیجه مذاکرات میان افغانستان و ایران توافق شده است که کمیساری‌های سرحدی افغانستان و ایران بررسی‌های‌شان را به روز چهارشنبه در این باره آغاز کنند.

او گفت: در نتیجه مذاکرات میان افغانستان و ایران توافق به عمل آمد که کمیساری‌های سرحدی دو کشور تحقیقات خویش را در محل حادثه آغاز نمایند. تحقیقات مذبور مبنی بر قرارداد کمیساران سرحدی بین ایران و افغانستان منعقده سال ۱۳۳۵ هجری شمسی، امروز آغاز خواهد شد."

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان گفت که آغاز این بررسی‌ها چگونگی رویداد را روشن خواهد کرد و زمینه تامین عدالت را فراهم خواهد ساخت.

پیش از این مقام‌های حکومت افغانستان تأیید کردند که سیزده روز پیش به تاریخ نزدهم ماه ثور مرزبانان ایرانی بیش از ۵۰ مسافر افغان را شکنجه کردند و ۲۳ تن آن‌ها را به هریرود انداختند.

با آن‌که ایران دست داشتن مرزبانانش در این رویداد را رد کرده اما این حادثه با واکنش‌های جدی در سطح افغانستان و جهان رو‌به‌رو شد.

ریاست جمهوری افغانستان چهار روز پیش هیئتی را برای بررسی ادعاهای شکنجه و هلاک کردن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایرانی توظیف کرد.

اکنون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید هرچند بررسی‌های این هیئت پایان نیافته اند اما براساس یافته‌های این هیئت تاکنون از محل رویداد ده جسد دریافت شده است، ۱۱ تن نجات یافته اند و ۱۷ تن دیگر هنوزهم ناپدید هستند.

در همین حال کمیسیون حقوق بشر افغانستان بر بررسی‌های بی‌طرفانه و همه جانبه از سوی افغانستان و ایران تأکید می‌کند.

ذبیح الله فرهنگ معاون سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: خواست ما این است که این هیئت، هر چه زودتر گزارشش را نشر کند ما انتظار داریم که این گزارش بیطرفانه، مستقلانه و با جزئیات باشد، تا توانسته باشد لایه‌های پیدا و پنهان این حادثه و نقض آشکار حقوق بشری را بیان کنند"

کمیسیون حقوق بشر افغانستان باورمند است که اگر عوامل چنین رویدادها به شکل درست ریشه یابی شود و حقایق برملا گردد حکومت‌ها می‌توانند از تکرار آن در آینده جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG