لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

شماری از فعالان مدنی در برابر کنسولگری ایران در هرات دست به اعتراض زدند


معترضان در برابر ساختمان کنسولگری ایران در هرات همایش اعتراضی برگزار کردند
معترضان در برابر ساختمان کنسولگری ایران در هرات همایش اعتراضی برگزار کردند

شماری از فعالان مدنی و مردم هرات در واکنش به غرق شدن کارجویان افغان در رودخانه هریرود در برابر کنسولگری ایران در این شهر دست به اعتراض زدند.

آنها غرق کردن کارجویان افغان در رودخانه هریرود را "جنایت" خواندند و خواستار پیگیری این رویداد از سوی مقام‌های افغان و نهادهای مدافع حقوق بشر هستند.

صدای معترضانی که خواستار تأمین عدالت در مورد عاملان رویداد غرق کردن کارجویان در هریرود در مرز مشترک ایران و افغانستان شدند.

این معترضان در برابر ساختمان کنسولگری ایران در هرات همایش اعتراضی برگزار کردند و غرق کردن کارجویان را "جنایت" خواندند.

آرش بشیریار و نفیسه دانش معترضانی هستند که از حکومت افغانستان و جامعه جهانی خواستند که رویداد غرق شدن کارجویان افغان را به‌گونه همه‌جانبه و عادلانه بررسی کنند.

"اما امروز ما جمع شدیم در مقابل کنسولگری ایران که باید این عمل اینها (عاملان غرق کردن کارجویان را) نکوهش کنیم. این جنایت علیه بشریت است."

معترضان در برابر ساختمان کنسولگری ایران در هرات همایش اعتراضی برگزار کردند
معترضان در برابر ساختمان کنسولگری ایران در هرات همایش اعتراضی برگزار کردند

"خواست ما این است که حق جوانان ما باید گرفته شود. جوانان ما را ایران غرق کرده به دریا. آنها برای کار کردن رفته بودند. برای زحمت کشیدن رفته بودند. آنها را رد مرز می‌کردند."

شهروندان افغان مدعی هستند که مرزبانان ایرانی روز جمعه، (۱۲ ثور) شماری از کارجویان افغان را بهزور به رودخانه هریرود غرق کردند.

نصرالله عمری، از بستگان غرق شدگان در رودخانه هریرود است. او می‌گوید که دو خواهرزاده و برادرزادهاش توسط مرزبانان ایرانی غرق شدند.

او خواستار تامین عدالت است.

آقای عمری افزود: "آنها (مرزبانان ایرانی) جنایت کردند. آنها جنایتی کردند که تا حالا هیچ کافری نکرده بود در حق یک مسلمان. توقع ما از دولت این است که دولت باید پیگیری کند. آنها جوانانی بودند که آنها (مرزبانان ایرانی) گرفتند و آنها را شهید ساختند. پیگیری شود که دیگر برادرهای ما این قسم کارهای نکنند."

نخستین یافته‌های هیئت حقیقتیاب حکومت افغانستان به ریاست حمید طهماسی نشان می‌دهد که ۴۶ تن از شهروندان کشور وارد خاک ایران شده اند و حدود ۱۰ تن جان باخته اند، ۱۵ تن ناپدید و ۲۱ تن دیگر نجات یافته اند.

اما ستار حسینی، نماینده پارلمان و عضو این هیئت آمار غرق شدگان را ۳۹ تن اعلام می‌کند.

او افزود: "به تعداد ۳۹ تن از هموطنان ما شهید می‌شوند. این جنایت اول‌شان نیست و جنایت آخرشان هم نیست. آنها طی ۴۰ سال افغان‌ها را کشته و طی ۴۰ سال افغان‌ها را پای جوخه اعدام برده اند. از نیروی فیزیکی شان کار گرفته اند."

روز گذشته هیئت حقیقتیاب حکومت افغانستان اعلام کرد که در حال مستندسازی رویداد غرق شدن کارجویان افغان در خاک ایران هستند. وحید قتالی، والی هرات، گفته که مستندات خوبی در مورد غرق شدن این کارجویان به دست آمده است.

برای بررسی خشونت‌هایی‌که در غور رخ داده است، هیئت فرستاده می‌شود

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که محمدحنیف اتمر، سرپرست این وزارت با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مورد بررسی ادعای به رودخانه انداختن کارجویان افغان تلفنی صحبت کرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان آمده است که هر دو طرف بر آغاز کار تحقیقات هیئت مشترک تاکید کردهاند.

XS
SM
MD
LG