لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

انتقادها از نیروهای امنیتی؛ مهاجمان چگونه توانستند وارد شفاخانه شوند؟


شفاخانه صد بستر ملی در غرب شهر کابل
شفاخانه صد بستر ملی در غرب شهر کابل

پس از حمله مرگبار بر شفاخانه صد بستر ملی در غرب شهر کابل این پرسش مطرح شده که مهاجمان چگونه توانستند به این شفاخانه وارد شوند؟

شماری از مردم کابل و کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می‌گویند که نهادهای امنیتی نتوانسته‌اند که امنیت مردم را بگونه درست تامین کنند.

اما وزارت داخله افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی برای تامین امنیت جان و مال مردم تلاش شبانه روزی انجام می‌دهند.

اعضای خانواده یکی از باشندگان غرب شهر کابل که عضو خانواده‌اش را در حمله روز سه‌شنبه بر شفاخانه ملی صد بستر برچی از دست داده است، انتقاد می‌کند که نیروهای امنیتی نتوانستند حتی امنیت شفاخانه‌ای را بگیرند.

کودکانی که در حمله بر یک زایشگاه در غرب کابل مادرهای‌شان را از دست داده‌اند
کودکانی که در حمله بر یک زایشگاه در غرب کابل مادرهای‌شان را از دست داده‌اند

یک عضو این خانواده می‌گوید که مسئولان امنیتی باید پاسخ بدهند که مهاجمان چگونه توانستند، با وجود تدابیر شدید امنیتی با سلاح وارد شفاخانه صد بستر ملی برچی شوند؟

"مهاجمان ضربه می‌کنند تا آخرین نفر را هم زنده نمی‌گذارند. انتحاری از کجا می‌آید از آسمان پایان نمی‌شود که مردم را به رگبار بسته کند."

سه مهاجم مسلح پیش از چاشت روز سه‌شنبه (۲۳ ثور) به بخش زایشگاه شفاخانه ملی صد بستر در غرب شهر کابل حمله کرد، مهاجمان بدون تفکیک زنان، نوزادان، داکتران و بیماران را به گلوله بستند.

این رویداد که در آن به گفته وزارت داخله ۱۴ غیرنظامی و یک پولیس کشته شدند و ۱۵ فرد ملکی دیگر زخمی شدند، نگرانی و انتقاد شماری از اعضای شورای ملی را نیز برانگیخته است.

غلام ولی افغان، معاون کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه وقوع این رویداد را سوال برانگیز می‌داند.

حمله مهاجمان بر یک شفاخانه در غرب کابل
حمله مهاجمان بر یک شفاخانه در غرب کابل

او اما می‌گوید، به دلیل اینکه منابع بخش‌های استخباراتی حیف و میل می‌شود، در جلوگیری از چنین حمله‌ها کوتاهی می‌شود.

آقای افغان گفت: "در میان نیروهای امنیتی افغانستان دشمن نفوذ کرده است. مشکل عمده این است که بخش‌های استخباراتی ما از امکاناتی که برای‌شان داده شده، استفاده درست نکرده‌اند و آن را در راستای منافع شخصی‌شان به کار برده‌اند."

شفاخانه صد بستر دشت برچی در نتیجه این حمله به شدت آسیب دیده و به محلی ترسناکی مبدل شده است.

اتاق‌های این شفاخانه خون‌آلود است، شیشه‌های آن فرو ریخته و آثار حمله روی در و دیوار آن هم آشکار است.

در همین حال وزارت داخله در پاسخ به این انتقادها و نگرانی‌ها، می‌گوید که تلاش‌های نیروهای امنیتی برای از بین بردن شبکه‌های تروریستی با جدیت ادامه دارد.

طارق آرین سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی با ازبین بردن چندین پناه‌گاه شبکه حقانی و گروه داعش از حمله‌های گسترده این گروه‌ها جلوگیری کرده است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آقای آرین گفت: "در دو هفته اخیر چندین پناهگاه داعشیان و شبکه حقانی در حومه کابل و اطراف از بین رفته و برخی منابع تسلیحاتی آن‌ها کشف و به دست آمده است. با این کار در واقع از حمله‌های بزرگ تروریستی در کابل و ولایت‌های همجوار جلوگیری شده است."

اما آقای آرین در مورد اینکه حمله روز سه‌شنبه به زایشگاه شفاخانه ملی در غرب شهر کابل چگونه و چرا به وقوع پیوست، پاسخ واضح ارائه نکرد.

باشندگان کابل می‌گویند که مسئولان امنیتی همواره پس از وقوع حمله‌های خونین مخالفان مسلح دولت از تدابیر و اقدامات سخن گفته‌اند اما در عمل نتوانسته‌اند که از چنین حمله‌ها جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG