لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۶

طرح مصوبه انفاذ آتش‌بس در جهان، به شورای امنیت ملل متحد ارائه شده است


طرح جدید مصوبۀ در مورد انفاذ آتش‌بس در سراسر جهان به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است.
طرح جدید مصوبۀ در مورد انفاذ آتش‌بس در سراسر جهان به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است.

طرح جدید مصوبۀ در مورد انفاذ آتش‌بس در سراسر جهان به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است.

این طرح می‌تواند، آخرین فرصت برای حل اختلافات چندین هفته‌ای در مورد اشاره به متن سازمان صحی جهان (WHO) در مورد همه‌گیری ویروس کرونا، باشد.

چین می‌خواهد که در طرح جدید مصوبۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد به متن مربوط سازمان صحی جهان (WHO) اشاره شود، اما ایالات متحدۀ امریکا با آن مخالف است.

در پایان هفته گذشته، واشنگتن و پیکنگ مسئولیت قطع مذاکراتی را رد کردند که بعد از درخواست ۲۳ مارچ آنتونیو گوتریش، سرمنشی سازمان ملل متحد در مورد انفاذ آتش‌بس در سرتاسر جهان، آغاز شده بود.

سازمان ملل برای کمک‌های بشردوستانه‌اش خواستار توقف ۳ماهه نزاع در جهان شده است

طرح جدید این مصوبه توسط جرمنی و استونیا ۱۲ اپریل به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، طرح این مصوبه تواقف کلی و فوری خشونت‌ها را در همه شرایط در جهان، در دستور کار قرار می‌دهد.

این اقدام برای کمک به حدود ۲۰ کشور در حال بحران یا جنگ، انجام شده تا تلاش هایشان را به همه‌گیری ویروس کرونا، متمرکز کنند.

در طرح جدید مصوبه، این پیشنهاد"مکث بشردوستانه برای حداقل ۹۰ روز پیهم" خوانده شده، تا کمک‌های لازم به جوامع شدیداً آسیب دیده، رسانیده شود.

این در حالیست که شورای امنیت سازمان ملل متحد قبلاً خواهان برقراری فوری آتش‌بس در افغانستان شده و اتحادیۀ اروپا نیز از درخواست ایالات متحدۀ امریکا در مورد آتش‌بس بشردوستانه در افغانستان استقبال کرده است.

نمایندۀ خاص اتحادیۀ اروپا برای افغانستان ۱۰ اپریل گفت، این اتحادیه و امریکا درب مورد انفاذ آتش‌بس که گزینه نه، بلکه یک ضرورت است، هم‌نظر اند.

رولاند کوبیا

به گفتۀ رولاند کوبیا تقریباً، همه جهان خواستار تامین آتش‌بس در افغانستان است.

تا هنوز تاریخ دقیق رای‌گیری روی این طرح تعیین نشده، اما اگر هیچ یک از پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را[ویتو] نکنند، تطبیق آن می‌تواند، به‌سرعت اتفاق بیافتد.

ایالات متحدۀ امریکا که تمویل سازمان صحی جهان (WHO) را متوقف کرده، مخالفت‌اش را با ذکر این موضوع در متن مصوبۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد رسیدگی به همه‌گیری ویروس کرونا، اعلام کرده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریكا، سازمان صحی جهان را به سوء مدیریت بحران و اعتماد بیش از حد به اطلاعات چین متهم كرده است.

در طرح جدید مصوبۀ ارائه شده توسط جرمنی و استونیا به‌شورای امنیت سازمان ملل متحد، به متن مربوط به سازمان صحی جهان اشاره نشده، اما دیده شود که آیا چین به آن رای موافق خواهد داد، یا خیر؟

XS
SM
MD
LG