لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

توافق‌نامه سیاسی میان غنی و عبدالله، تیتر داغ روزنامه‌های کابل


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

بیشتر روزنامه‌های چاپ امروز کابل توافق‌نامه سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله را تحلیل و بررسی کرده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که با امضای توافق‌نامه سیاسی میان آقایان غنی و عبدالله جنجال چند ماهه پایان یافته و موضوع دو حکومت از بین می‌رود، اما به باور نویسنده، مشکلات اساسی هنوز هم پابرجا است که با گذشت زمان معلوم خواهد شد.

به نوشته روزنامه، با این توافق‌نامه سیاسی نتیجه انتخابات هم رد و هم تأیید شد. ویسا افزوده که با توجه به این موضوع دو مشکل در آینده قابل پیش‌بینی‌ است.

به باور نویسنده ویسا، مشکل نخست این است که اگر محمداشرف غنی خود را رئیس جمهور منتخب قانونی و براساس آرای مردم بخواند، با صلح مخالفت جدی کرده و روند توافق با گروه طالبان را حتماً با ناکامی مواجه خواهد کرد.

به نظر ویسا، مشکل دوم این است که اگر مشکل میان آقایان غنی و عبدالله ایجاد شود، واضح است که آقای عبدالله برخلاف آقای غنی فعالیتش را در زمینۀ صلح بیشتر می‌کند و اگر حمایت جامعه جهانی را هم با خود داشته باشد، به باور روزنامه در آن صورت وضعیت حکومت دو سره گذشته تکرار خواهد شد.

نویسنده در پایان سرمقاله استدعا کرده که خداوند در قلب‌های مقام‌ها رحم بیندازد تا دیگر ملت را قربانی خواست‌های خود نکنند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در عنوان سرمقاله خود تأکید کرده است که انرژی رهبران حکومت نباید صرف تنش‌های سیاسی شود. روزنامه افزوده که سرانجام دیروز یک‌شنبه (۱۷ می) توافق‌نامه سیاسی میان ارگ و سپیدار بر سر تقسیم قدرت امضا شد.

به باور نویسنده هشت صبح، با امضای این توافق‌نامه، رهبران حکومت، قدرت‌شان را بیشتر مرهون توافق سیاسی هستند نه نتایج مستقیم آرای مردم در انتخابات آزاد، شفاف و همگانی.

به نوشته هشت صبح، از آن‌جایی که دو رهبر حکومت وحدت ملی، توان و انرژی‌شان را صرف تنش‌های داخلی کرده بودند، حکومت‌شان در پنج سال گذشته دست‌آوردها و ناکامی‌های خاص خود را داشت. به نظر نویسنده، ناکامی‌های این حکومت، به صورت واضحی، بیش از دست‌آوردهای آن بود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود نوشته که براساس توافق‌نامه سیاسی، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت قبلی، رئیس شورای مشارکتی صلح شد.

به نوشته روزنامه، هر چند رئیس جمهور غنی از هر نوع معامله بر سر قدرت انکار می‌کرد؛ اما به باور روزنامه، حکومت‌های سیاسی و ائتلافی در دنیا یک امر معمول است و جای نگرانی نیست.

روزنامه، آلمان را به عنوان مثال ذکر کرده و نوشته که در بیشتر کشورهای جهان زمانی که یک گروه سیاسی در انتخابات شکست می‌خورد، گروه برنده با آن ائتلاف می‌کند و حکومت مشارکتی ایجاد می‌کنند.

هیواد معتقد است که اگر این معامله مشکل قانونی دارد، اما بر مبنای ضرورت امروز انجام شده، چون به نوشته روزنامه کشور در حالت دشواری قرار دارد و دشمنان این کشور هم در کنار مشکلات امنیتی سعی کردند به مشکلات سیاسی نیز بیفزایند.

XS
SM
MD
LG