لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

قیود بر گشت‌وگذار در روزهای عید در شهرکابل شدیدتر می‎شود


مندوی شهر کابل در زوزهای قرنطین
مندوی شهر کابل در زوزهای قرنطین

عید فطر امسال به علت شیوع ویروس کرونا متفاوت از عیدهای گذشته خواهد بود.

مقام‌های افغان از مردم خواسته اند که در روزهای عید در خانۀ خود بمانند و به خانه‌های اقارب و دوستان‌شان نروند.

به اساس خبرنامۀ ارگ، رئیس جمهور محمد اشرف غنی در نشست کابینه به روز پنج‌شنبه از مردم خواست که به هدف جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا، از گشت‌وگذار در ایام عید خودداری کنند.

محمد یعقوب حیدری والی کابل در نشست خبری دیروز گفت که قیود برگشت‌وگذار در روزهای عید به طور کامل نافذ خواهد بود.

از سوی دیگر وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که پولیس وظیفه دارد تا قیود را تطبیق کند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان


طارق آرین، سخنگوی این وزارت شام دیروز پنجشنبه به رادیو آزادی در این باره بیشتر گفت: "به اساس فیصلۀ کابینۀ جمهوری اسلامی افغانستان، روزهای عید روزهای قرنطین خواهد بود. پولیس وظیفه دارد که راه‌های فرعی و عمومی را به منظور تطبیق این فیصله مسدود کند. پیام ما به تمام شهروندان در پایتخت این است که به اساس این فیصله و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که یک تهدید کلان است در روزهای عید در خانه‌های خود بمانند و از گشت‌وگذار خودداری کنند."

داکتر وحید مجروح معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامۀ افغانستان نیز دیروز پنج‌شنبه از مردم خواست که از گشت‌وگذار در ایام عید خودداری کنند و عید را در کنار خانواده‌های خود تجلیل کنند.

آقای مجروح به خبرنگاران گفت، آمار نشان می‌دهد که موارد ابتلا به ویروس کرونا طی ۴ روز اخیر به ویژه در کابل، به مراتب افزایش یافته و اتاق‌های آی‌سی‌یو یا مراقبت‌های جدی در شفاخانه‌های مربوط به بیماران کووید ۱۹ پر شده است.

او در ادامه گفت که اگر مردم بیشتر از این قیود بر گشت‌وگذار و توصیه‌های صحی را رعایت نکنند، فاجعه‌ای که وزارت صحت عامه از آن نگران است، رخ خواهد داد.

فرارسیدن عید، شکستن قرنطینه و تهدید ویروس کرونا
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00

حکومت افغانستان به هدف جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ، طرح قرنطین کابل را در ماه مارچ روی دست گرفت و یک سلسله محدودیت‌ها را در شماری از شهرهای دیگر کشور نیز به اجرا گذاشت.

اما گفته می‌شود که بسیاری مردم قرنطین و محدودیت بر گشت‌وگذار را مراعات نکرده و ویروس کرونا را جدی نگرفته اند.

در این حال در نشست کابینه به رهبری رئیس جمهور اشرف غنی، طرح والی کابل در خصوص کاهش تدریجی محدودیت‌ها بر کار و بار در پایتخت به تصویب رسید. این طرح پس از عید به اجرا گذاشته خواهد شد.

در خبرنامۀ ارگ به نقل از والی گفته شده که در این طرح اوقات فعالیت دکان‌ها، سرای‌ها، زرگری‌ها، صرافان و مندوی‌ها با رعایت حتمی رهنمودهای وزارت صحت عامه تنظیم شده است.

پیش از این، مولوی محمد حمیم حمیدی مشاور وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان به رادیو آزادی گفته بود، افرادی که می‌خواهند نماز عید را در مساجد ادا کنند، باید بر اساس توصیۀ وزارت صحت عامه، از ماسک و دستکش استفاده کنند، جای نماز با خود داشته باشند و فاصله را نیز رعایت کنند.

شمار مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان به بیش ۸ هزار و ۶ صد و هفتاد نفر رسیده، ۱۹۳ تن جان باخته و ۹۳۸ نفر هم شفایافته اند.

تب، سرفۀ خشک، سستی و بی‌حالی از نشانه‌های معمول کووید-۱۹ هستند.

وزارت صحت عامه افغانستان و سازمان صحی جهان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، مردم باید دست‌های خود را با صابون برای چند بار در روز هر بار برای دستکم ۲۰ ثانیه بشویند، فاصلۀ جسمی را رعایت کنند و تا حد ممکن در خانه بمانند.

XS
SM
MD
LG