لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

ایشیا تایمز: طالبان دچار چندپارچگی سازمانی هستند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • ایشیا تایمز

نشریۀ ایشیا تایمز به‌موضوع صلح افغانستان پرداخته و در مطلبی عوامل اختلاف میان طالبان را بررسی کرده است.

به باور نویسندۀ مطلب، طالبان یک‌پارچه نیستند. نویسنده دو فرضیه ارائه کرده. اول این‌که این گروه توسط رهبر طالبان یا حامیان خارجی‌اش اداره می‌شود و از این منظر جناح‌های اکثریت و اقلیت طالبان ارتباط ارگانیک دارند.

فرضیۀ دوم، از دید نویسنده، این است که طالبان دچار چندپارچگی سازمانی هستند.

به نوشتۀ نشریه پس از درگذشت ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان و بنیانگذار این گروه در سال ۲۰۱۵، مجادلۀ قدرت برسر جانشینی او سبب ایجاد کشیدگی میان اعضای ارشد طالبان شد- چیزی‌که به باور نویسنده، این گروه را چندپارچه کرد.

پس از مرگ ملاعمر، ملا اختر محمد منصور به‌عنوان رهبر جدید جناح اصلی و یا اکثریت انتخاب شد.

نویسنده گفته که گزینش او با واکنش‌های متفاوت به‌همراه شد و جناح اقلیت به رهبری ملا محمد رسول شکل گرفت. در ادامه می‌خوانیم که این اقدام نشان داد که ملا عبدالقیوم ذاکر، ملا عبدالمنان، مولوی محمد یعقوب و برخی دیگر، ملا منصور را قبول نداشتند.

در مطلب آمده که این مخالفت‌ها در جریان رهبری ملاهبت‌الله آخندزاده تغییر کرد، اما نویسنده گفته او از جاذبۀ ملا عمر برخوردار نبود و این مسئله منجر به ادامۀ اختلافات بین جناح‌های اکثریت و اقلیت در میان طالبان شد.

در مطلب آمده که از زمان آغاز مذاکرات صلح بین طالبان و ایالات متحدۀ امریکا در دوحه پایتخت قطر، جناح اقلیت به رهبری ملا محمد رسول مخالفت‌اش را با این گفت‌وگوها و هر نوع موافقت‌نامۀ احتمالی صلح ابراز کرد.

طالبان و ایالات متحده پس از چندین دَور گفت‌وگو، موافقت‌نامۀ آوردن صلح به افغانستان را در ۲۹ ماه فبروری در دوحه امضا کردند.

در ادامه مطب می‌خوانیم که جناح ملا رسول پس از امضای موافقت‌نامه ، در برابر آن مخالفت جدی نشان داد زیرا به باورش این توافق نوعی تبانی پاکستان و امریکا بوده است.

اما طالبان ظاهراً نشان داده اند که زیر چتر واحد عمل می‌کنند. این گروه مدعی است که در عید سال ۲۰۱۸ با یک دستور همه جنگجویانش آتش‌بس کردند.

از سوی دیگر، طالبان درخواست‌های پیوسته برای گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان را یک‌سره رده کرده اند.

اکنون دیده شود که تلاش‌های دیپلوماتیک روان می‌تواند طالبان و حکومت افغانستان را به‌میز مذاکره بیاورد تا خواست دیرینۀ مردم یعنی صلح‌و‌ثبات در این کشورِ دچار جنگ و فقر، برآورده شود.

  • نیویارک تایمز
  • روزنامۀ نیویارک تایمز در مطلبی می‌نویسد که یک سال پس از برکناری کرام‌الدین کریم رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان در پی ادعا‌های سوء استفادۀ جنسی از فوتبالران زن، فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا با یک پروندۀ جدی دیگر رو‌به‌رو است که به نوشته روزنامه پرسش‌هایی را مبنی بر تعهد فیفا در زمینۀ حفاظت از ورزشکاران آسیب‌پذیر به بار آورده.

در مطلب می‌خوانیم که دختران فوتبالیست به‌شمول برخی از افرادی که در برنامۀ ملی فوتبال هائیتی بازی کرده اند و خانواده‌های شان، مقام‌های ارشد ورزشی را متهم کرده اند که بازی‌کنان را به برقراری رابطۀ جنسی مجبور می‌سازند. در ادامه آمده که رئیس سابقه‌دار فدراسیون ملی فوتبال هم از متهمان است.

مقام‌ها در هائیتی در حال بررسی این پرونده هستند.

ایو ژان بارت، رئیس فدراسیون فوتبال هائیتی اتهام‌ها را رد کرده است.

کمیتۀ اخلاقی فیفا هم تحقیق را در بارۀ این ادعا‌ها آغاز کرده.

در این حال بازی‌کنان می‌گویند تهدید شده اند و به ایشان گفته شده که اتهام ها را کنار بگذارند.

فدراسیون جهانی فوتبال در ماه جون پارسال، کرام‌الدین کریم را برای همیش از ورزش منع کرده بود.

فیفا پس از آن در این باره تصمیم گرفت که کریم توسط دختران فوتبالیست افغان به آزار و اذیت جنسی متهم شد.

به نوشتۀ نیویارک تایمز، کریم در مورد این تصمیم استیناف‌طلب شده است. برخی در افغانستان شکایت دارند که مقام‌های ارشد اغلب از چشم قانون به دور می‌مانند.

XS
SM
MD
LG