لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

تاکید حکومت افغانستان بر همکاری صادقانه پاکستان در روند صلح


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

به دنبال دیدار نماینده ویژه پاکستان با رئیس دفتر طالبان در قطر، حکومت افغانستان خواستار همکاری صادقانه پاکستان در روند صلح این کشور شده است.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید، پاکستان و دیگر کشورهای منطقه باید درک کنند که صلح در افغانستان به معنای ثبات در منطقه است.

در همین حال صادق خان، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان با ملا برادر معاون رهبری گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی آن در قطر دیدار کرده است.

اگر چه پاکستان همواره از روند صلح در افغانستان اعلام حمایت کرده، اما مقام‌های حکومت افغانستان بر صداقت پاکستان به همکاری در روند صلح تأکید کرده‌اند.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان نقش پاکستان در این روند را مهم می‌داند، اما می‌گوید باید پاکستان در زمینه همکاری صادقانه کند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت روز یک‌شنبه (اول سرطان) به رادیو آزادی گفت، افزون بر پاکستان کشورهای همسایه باید درک کنند که صلح افغانستان به معنی ثبات در منطقه است.

خانم انوری افزود: "نقش پاکستان و کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان تاثیر گذار است. همچنین صلح افغانستان به معنی ثبات و پیشرفت منطقه است. جمهوری اسلامی افغانستان متوقع است که این کشورها در روند صلح افغانستان همکاری صادقانه کنند تا سبب پیشرفت و ثبات در منطقه شود."

حکومت افغانستان در حالی خواهان همکاری صادقانه پاکستان شده که به‌تازگی صادق خان، نماینده ویژه این کشور در دوحه با ملا برادر، رئیس سیاسی دفتر طالبان در قطر دیدار کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در حساب توییترش نوشته که در این دیدار "در مورد روند صلح افغانستان و آغاز مذاکرات بین‎ افغان‌ها صحبت شده است."

آقای شاهین همچنین افزوده که در این دیدار صلح و امنیت افغانستان به نفع هر دو کشور عنوان شد.

در همین حال شماری از اعضای مشرانو جرگه می‌گویند، وضعیت در منطقه تغییر کرده و فشارهای جهانی نیز بر پاکستان در رابطه به صلح افغانستان بیشتر شده است.

گل احمد اعظمی عضو مجلس سنای افغانستان به رادیو آزادی گفت، نظارت جامعه جهانی در مورد صداقت پاکستان مهم است.

آقای اعظمی افزود: "شرایط نظر به هر وقت دیگر برای صلح افغانستان مهیا شده است. اجماع جهانی و منطقه‌ای موجود و در داخل کشور سیاسیون هم تا حدی با هم به توافق رسیده‌اند. اگر پاکستان در زمینه واقعاً همکاری می‌کند باید در عمل ثابت بسازد. اگر جامعه جهانی در زمینه نظارت و ضمانت داشته باشند این مشکل می‌تواند حل شود. اما در هر صورت صداقت پاکستان مهم است."

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی

این در حالیست که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز اخیراً گفته که نقش پاکستان در روند صلح افغانستان بیش از هر کشور دیگر مهم است.

او افزوده که همکاری پاکستان زمانی نتیجه‌بخش است که به صلح افغانستان متعهد باشد.

XS
SM
MD
LG