لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۵

هشت صبح: حکومتی که کابینه نداشته باشد ناموفق، ناکارآمد و قانون‌گریز است


شماری از روزنامه های چاپ کابل
شماری از روزنامه های چاپ کابل

تعیین نشدن اعضای کابینه جدید، خروج نیروهای امریکایی و شیوع ویروس کرونا، از موضوع‌های اصلی مورد بحث روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود با عنوان "خاطرات حکومت وحدت ملی را دوباره زنده نسازید"، نوشته که مردم افغانستان فراموش نکرده‌اند که حکومت وحدت ملی تا پایان عمرش هم نتوانست کابینه‌اش را کامل کند.

به نوشته روزنامه، حکومتی که کابینه نداشته باشد، حکومتی ناموفق، ناکارآمد و قانون‌گریز است. نویسنده به نقل از شماری از مردم افزوده حکومتی که طی چهار ماه نتواند کابینه‌اش را تشکیل دهد، چگونه می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای ۳۵ میلیون شهروند باشد؟

به باور سرمقاله‌نویس هشت صبح، محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در هنگام کمپاین‌های انتخاباتی به ده‌ها تن از هواداران قدرتمندشان کرسی‌های وزارت وعده کردند و حالا نمی‌توانند به وعده‌های‌ خود عمل کنند.

روزنامه هشدار داده که اگر آقایان غنی و عبدالله نتوانند تا اواسط این هفته و پیش از رفتن اعضای شورای ملی به تعطیلات تابستانی کابینه را تکمیل کنند بی‌اعتمادی مردم به این دو رهبر در زمینۀ حکومتداری افزایش خواهد یافت.

  • مسیر

روزنامه مسیر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را بررسی کرده و نوشته که خروج این نیروها پیام واضحی دارد، یعنی یا امریکا توافقش با طالبان را عملی می‌کند یا برای حفظ منافعش نیروهایش را در افغانستان کاهش می‌دهد.

نویسنده تأکید کرده که اکنون باید به این فکر شود که پس از خروج نیروهای امریکا از افغانستان این کشور به سوی امنیت، صلح و ثبات برود.

مسیر هشدار داده که اگر پیش از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان صلح نشود و این جنگ همچنان ادامه یابد، مشخص است که حکومت این کشور نمی‌تواند دوام کند.

روزنامه در پایان پیشنهاد کرده که هر دو طرف درگیر باید از این فرصت استفاده کنند و خطوط سرخ، شروط و موانع صلح را دور و با هم گفت‌وگو کنند و به توافق برسند.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز در عنوان مطلب تحلیلی نوشته که شیوع ویروس کرونا در افغانستان فرصتی برای خودکفایی اقتصادی گندم و برنج فراهم کرده است.

روزنامه در ادامه نوشته که ویروس کرونا علاوه بر تهدید اقتصادی که برای جهان ایجاد کرده، می‌تواند فرصت خوبی هم باشد و به‌دنبال این اتفاق کشورهای که سریع‌تر بتوانند وضعیت اقتصادی خود را بهبود ببخشند برنده‌اند.

نویسنده چین را به عنوان مثال ذکر کرده و نوشته که چین از کشورهایی بود که توانست زودتر از دیگر کشورها ویروس کرونا را مهار کند و در حال حاضر از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان لوازم بهداشتی و ضد عفونی‌کننده است.

به باور نویسنده، در افغانستان نیز گسترش کرونا علاوه بر تهدیدهای اقتصادی، فرصت‌های اقتصادی بی‌شماری ایجاد کرده که مهم‌ترین فرصت اقتصادی کشور خودکفایی در تولید غلات (گندم و برنج) است.

اطلاعات روز در ادامه افزوده که نخست از همه، با گسترش ویروس کرونا تقاضا برای مواد اولیه افزایش یافته است و بر اساس اصول زراعت تجاری، دهقان‌های کشور باید محصولاتی را تولید کند که بازار تقاضا داشته باشد.

نویسنده افزوده که بنابر این زراعت‌پیشه‌ها باید تولید گندم و برنج را در اولویت قرار دهند زیرا به باور نویسنده، با افزایش تولید گندم و برنج از یک‌سو امنیت غذایی شهروندان در سال‌های آینده تضمین می‌شود و از جانبی، وابستگی اقتصادی کشور به کشورهای خارجی به‌ویژه پاکستان کاهش می‌یابد.

XS
SM
MD
LG