لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

امروز (شنبه، یازدهم جولای) برابر بود به روز جهانی جمعیت


شهر کابل پایتخت افغانستا
شهر کابل پایتخت افغانستا

امروز (شنبه، یازدهم جولای) مصادف بود به روز جهانی جمعیت.
درحالی که بیماری همه‌گیر ویروس کرونا تاثیرات منفی را بر رشد نفوس درجهان گذاشته است اداره ملی احصائیه و معلومات از افزایش نفوس سالانه درافغانستان خبر می‌دهد.
روبینا شهابی سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت که جمعیت افغانستان درحال حاضر به بیش از ۳۲ میلیون نفر رسیده است.
او افزود: "برآوردهای جمعیت شناسی درسال ۱۳۹۹نشان می‌دهد، که ۳۲.۹ میلیون نفر جمعیت کل کشور است. و افغانستان در مقایسه به کشورهای جنوب آسیا شاهد بیشترین رشد جمعیت بوده و میزان رشد جمعیت هر سال در افغانستان به طور تخمینی حدود ۲ درصد است."
خانم شهابی می‌افزاید که از میان بیش از ۳۲ میلیون نفر جمعیت، ۱۶.۸میلیون مردها، ۱۶.۱میلیون زن‌ها استند. که مردها ۵۱ درصد و زن‌ها ۴۹ درصد نفوس کشور را تشکیل می‌دهند.
بر بنیاد معلومات این اداره، جمعیت شهری هشت میلیون نفر، جمعیت روستایی بیش از ۲۳ میلیون نفر و جمعیت کوچی‌ها هم یک و نیم میلیون نفر است.
این اداره می‌گوید، که نفوس شهر کابل در سال ۱۳۹۹ هـ ش بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.
افغانستان با داشتن جمعیت بیش از ۳۲ میلیون شهروند از جمله کشورهای فقیر در جهان محسوب می‌شود. بر بنیاد آماری که از سوی وزارت اقتصاد افغانستان نشر شده است، بیش از ۵۰ درصد نفوس این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
عبدالفتاح احمدزی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان دراین مورد می‌گوید: "مسئله فقر و بیکاری در افغانستان وجود دارد درحال حاضر حدود دومیلیون نفر بیکار استند که نیاز به کار دارند."

جوانان کارگر به دنبال کار در کابل
جوانان کارگر به دنبال کار در کابل

درکنار فقر و بیکاری، ناامنی‌ها نیز سبب شده است تا شماری از شهروندان افغانستان، کشور را ترک کرده و راه مهاجرت را در پیش گیرند.
وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌های افغانستان می‌گویند، که درحال حاضر بیش از ۶میلیون شهروند این کشور در خارج، به ویژه ایران و پاکستان، زندگی می‌کنند.
عبدالباسط انصاری سخنگوی این وزارت در این مورد می‌گوید: "درحال حاضر ۶.۵ میلیون تن مهاجر در کشورهای مختلف جهان داریم که اکثریت این مهاجرین در ایران و پاکستان استند. و در داخل کشور هم به تعداد ۲ میلیون بیجا شده داخلی داریم که عامل آن ناامنی و مشکلات اقتصادی درکشور بوده است."
در همین حال، شماری از شهروندان افغانستان، برای گنجاندن نام مادران در تذکره‌های هویت، یک کمپاین را در رسانه‌های اجتماعی زیر عنوان "نامم کجاست" به راه انداخته اند. در جامعه سنتی افغانستان، گنجاندن نام مادران در تذکره هویت، بی‌پیشینه است.

اما لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان می‌گوید، موضوع درج نام مادران در تذکره باید در قانون احصائیه گنجانیده می‌شد.
آقای لعل می‌افزاید: "هرچند درج نام مادر مهم است. اما این کار باید زمانی انجام می‌شد، که روی قانون احصائیه کار جریان داشت، اما حالا بیشتر تذکره ها توزیع شده و این یک کارمشکل است."
این در حالی است که حدود سه سال پیش کمپاین "نامم کجاست؟" در رسانه‌های اجتماعی افغانستان راه‌اندازی شد. هدف از راه‌اندازی این کمپاین حمایت از درج نام زنان در اسناد رسمی بود.
هدا رها یکی از اعضای این کمپاین می‌گوید که آنها امسال این کمپاین را به هدف درج نام مادر در تذکره‌های الکترونیکی دوباره آغازکرده اند.

بانو رها می‌افزاید: "خواست مشخص ما دراین کمپاین درج نام مادر درتذکره‌ها است و درقدم دوم می‌خواهیم تا به صورت گسترده فرهنگ هویت‌زدایی زنان درجامعه ازبین برود."
اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان درحالی از رشد نفوس در کشور خبر می‌دهد. که درچند ماه اخیر بیماری کرونا درسطح جهان صدها هزار نفر را بکام مرگ کشاند.
افغانستان نیز از این آسیب درامان نمانده و صدها تن از جمعیت این کشور نیز در اثر مبتلا شدن به این بیماری جان دادند.
در این حال وزارت صحت عامه افغانستان مادران باردار را بخاطرتوجه به صحت شان تشویق به رعایت فاصله بین ولادت‌ها و جلوگیری از باردارشدن کرده است.
هرچند حکومت همواره از تلاش‌ها برای عرضه خدمات به مردم سخن گفته است. اما برخی از کارشناسان افغان از حکومت انتقاد می‌کنند. که نتوانسته برای جمعیت ۳۲ میلیونی کشور برنامه‌ریزی درست نماید.
سیف‌الدین سیحون استاد پوهنتون می‌گوید درحال حاضر ۵۴ درصد جمعیت کشور زیرخط فقر زندگی می‌کنند.
به گفته او حکومت باید در تناسب به رشد نفوس در عرضه خدمات دربخش‌های مختلف پلان و برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد.
یازدهم جولایی درسال ۱۹۸۹ ازسوی سازمان ملل بنام (روز جهانی جمعیت)نامیده شده است.
این روز فرصتی برای توجه به توسعه پایدار و آینده بهتر برای نسل بشری خوانده شده است.
این تاریخ یادآور یازدهم جولایی ۱۹۸۷ است که در آن جمعیت جهان از مرز ۵ میلیارد گذشت.

XS
SM
MD
LG