لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

یوروایشیا ریوو: خلای خروج سربازان امریکایی از افغانستان را چین پُر خواهد کرد


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

نشریۀ یوروایشیا ریوو دربارۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و احتمال گسترش نفوذ چین در این کشور یک مطلب تحلیلی نشر کرده است.

نویسنده با بیان این‌که عساکر امریکا به اساس توافق طالبان و واشنگتن افغانستان را ترک می‌گویند به هشدار اخیر رئیس جمهور ترمپ نیز اشاره می‌کند که گفته است اگر کدام تهدیدی بار دیگر از افغانستان به امریکا متوجه شود واشنگتن به یک حمله برق آسا که نظیر آن از قبل دیده نشده است رو خواهد آورد.

نشریه می‌افزاید اگرچه احتمال چنین یک حمله و پیامدهای آن به آینده وابستگی دارد؛ ولی چیزی‌که اکنون واضح است این است که خروج عساکر امریکایی از افغانستان یک خلا به میان آورد که چین آن‌را پُر خواهد کرد.

نویسنده به این باور است که با درنظرداشت این‌که چین از منابع طبیعی سه تریلیون دالری افغانستان استفاده خواهد کرد امکان دارد چنین یک حمله را تا حدی حمله بر خود تلقی کند.

ایوروایشیا ریوو به این ارتباط به هشدار چندین سال قبل یک مقام چین درمورد دفاع از منافع این کشور در ایران اشاره کرده مینویسد که کارشناسان ایرانی هشدار لوی درستیز اردوی چین درسال ۲۰۱۲ را که گفته بود چین دردفاع از منافع خود در ایران اگر منجر به جنگ جهانی سوم هم شود متردد نخواهد شد بخاطر دارند.

نشریه به تلاش‌های گسترش نفوذ چین وهند درمنطقه از دیدگاه معاهده همکاری ستراتیژیک چین و ایران نگریسته و بندر چابهار را یک صحنۀ رقابت چین و هند می‌داند.

بندری که حکومت افغانستان آن‌را برای گسترش روابط تجارتی با متحد نزدیک خود هند وکاهش اتکا به پاکستان حیاتی می‌پندارد.

به‌نوشتۀ ایوروایشیا ریوو هدف قرار دادن منافع هند یکی از اهداف گسترش نفوذ چین در افغانستان وایران می‌باشد.

نشریه می‌نویسد که چین می‌خواهد از افغانستان و ایران چون راه‌های استراتیژیک میان آسیای میانه، شرق میانه و بحر هند استفاده کند و از نفوذ هند که همپیمان امریکا در منطقه پنداشته می‌شود جلوگیری شود.

ازسوی دیگر روزنامه واشنگتن تایمز به نقش روسیه چون یک طرف دخیل در مسئلۀ افغانستان پرداخته می‌نویسد که رئیس جمهور پوتین که تازه حمایت مردم کشور خود را کسب کرده است وتا سال ۲۰۳۶ درقدرت باقی خواهد ماند با راه اندازی یک استراتیژی انتقام‌جویانه درصدد ضعیف ساختن نقش امریکا درسطح جهان است.

روزنامه می‌افزاید پوتین که فروپاشی اتحاد شوروی درسال ۱۹۹۱ را بزرگترین بحران جیوپولیتیک قرن عنوان کرده است این خط مشی خود را توجیه می‌کند.

واشنگتن تایمز می‌نویسد که مداخله مسکو در سوریه ودرانتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری امریکا وادعای اخیری‌که گویا برای قتل سربازان امریکایی درافغانستان جایزه تعیین کرده بود نمونه‌های از چنین تلاش‌های رئیس جمهور پوتین پنداشته می‌شود.

روزنامه می‌نویسد بعد ازاینکه روابط بیجینگ و واشنگتن دراین اواخر تیره شد، به نظر می‌رسد که پوتین سعی دارد روابط خود با چین را بهبود بخشد، شکست نظامی اتحاد شوروی سابق در افغانستان را جبران کند و امریکا دراین کشور متحمل خسارات هرچه بیشتر شود.

XS
SM
MD
LG