لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

ساخت دیوار استنادی تاجکستان سبب تخریب صدها جریب زمین در خاک افغانستان شده است


دریای آمو، مرز مشترک میان افغانستان و تاجیکستان
دریای آمو، مرز مشترک میان افغانستان و تاجیکستان

منابع محلی در بدخشان افغانستان می‌گویند که ساخت دیوارهای استنادی در سواحل شمالی رودخانه‌ی آمو مسیر آب را به سوی جنوب منحرف کرده و باعث تخریب صدها جریب زمین در سواحل جنوبی در خاک افغانستان شده است.

ساکنان مناطق مرزی بدخشان هشدار داده‌اند که اگر حکومت افغانستان اقدامی در این مورد نکند، نه تنها بخشی از جنگل‌ها و خاک کشور از دست خواهد رفت، بلکه راه‌های ۹ ولسوالی بدخشان هم قطع خواهند شد.

افضل‌شاه دهقان ۳۳ ساله‌ای شغنانی است. او می‌گوید که در پی طغیان رود آمو و ساخت دیوار استنادی در سواحل شمالی این رودخانه و میلان آب به سوی افغانستان، ده‌ها هکتار زمین زراعتی و باغ‌ را از بین برده است.

افضل‌شاه می‌گوید که آب رود آمو امسال سه هکتار زمین زراعتی‌اش را به بستر دریا مبدل کرده است.

رود آمو
رود آمو

افضل‌شاه افزود: "شما خودتان می‌بیند که کشور تاجیکستان دیوار استنادی ساخته. آب به سوی افغانستان برگشته است. بیشتر زمین‌های زراعتی ما را تخریب کرده است. تنها امسال آب دریای آمو سه هکتار زمینم را به گونه کامل تخریب کرد."

از سویی هم، میرزاقل پیمان، ولسوال شغنان بدخشان می‌گوید که در نتیجه ساخت دیوار استنادی از سوی تاجیکستان و طغیان بی‌پیشنه رود آمو، ده‌ها هکتار زمین زراعتی را تخریب کرده است.

آقای پیمان گفت: "ده‌ها جریب زمین ما به بستر دریا مبدل شده. این خاک ماست که از بین رفته است. ما به وزارت مالیه صدای‌مان را رساندیم، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. ده‌ها جنگل ما در خاک تاجیکستان مانده و خاک ما مربوط به تاجیک‌ها شده."

اما محمدذکریا سودا، والی بدخشان می‌گوید که قرار بود حکومت افغانستان مانند تاجیکستان کنار سواحل رود آمو را تحکیم‌کاری کند، اما شیوع ویروس کرونا سبب تأخیر این اقدام شد.

والی بدخشان تأکید می‌کند که تحکیم‌کاری سواحل رود آمو در اولویت کاری حکومت محلی و مرکزی افغانستان قرار دارد.

محمد ذکریا سودا، والی بدخشان
محمد ذکریا سودا، والی بدخشان

آقای سودا افزود: "بودجه‌ای که قرار بود ما برای تحکیم‌کاری دریای آمو کار کنیم، شیوع ویروس کرونا سبب تأخیر این کار شد. ما تلاش داریم که به‌زودی طرف افغانستان را هم تحکیم‌کاری کنیم. ان‌شاالله با سفیر افغانستان مقیم تاجیکستان صحبت می‌کنیم تا این مشکل مرزی بخیر حل شود."

بدخشانِ افغانستان نزدیک به ۱،۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با بدخشانِ تاجیکستان دارد. رودخانه آمو مرز طبیعی هر دو کشور را تشکیل داده است.

نبود دیوار استنادی در خاک افغانستان سبب شده که هر سال طغیان آب صدها هکتار زمین زراعتی و خانه‌های مسکونی را در شغنان، مایمی، نسی و شکی بدخشان تخریب شود.

XS
SM
MD
LG