لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

'فعالیت آزاد فروشندگان مواد مخدر سبب اعتیاد دوباره معتادان پس از تداوی شده‌است'


آرشیف
آرشیف

ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید دسترسی آسان به مواد مخدر و فعالیت آزاد فروشندگان آن سبب شده که یک معتاد پس از چندین بار تداوی بار دیگر به مواد مخدر رو بیاورد.

ولی جان که در یک گوشه شهر کندهار روی سر خود چادر را هموار کرده و از هیروئین استفاده می‌کند می‌گوید، سه بار در مرکز تداوی معتادین تداوی شد و مواد مخدر را ترک کرد، اما وقتی به قریه‌اش برگشت، به دلیل دسترسی آسان به مواد مخدر و تشویق فروشندگان مواد مخدر، بار دیگر استفاده از هیروئین را آغاز کرد.

ولی جان می‌گوید: "در قریه ما مواد مخدر به فروش می‌رسد و همه از آن خبر دارند. وقتی ما کوکنار کشت نمی‌کردیم و حکومت و شوراها جلو فروشندگان مواد مخدر را می‌گرفتند، حال ما این‌طور نمی‌شد."

بر بنیاد سروی مشترک سازمان ملل و دولت افغانستان که در سال ۲۰۱۵ میلادی انجام شد، بیش از سه میلیون تن در افغانستان به گونه مستقیم و غیر مستقیم به مواد مخدر معتاد اند.

به اساس تخمین وزارت صحت عامه افغانستان که از مراجعه معتادین به مراکز تداوی بدست آمده، این تعداد در پنج سال گذشته به مراتب بیشتر شده‌است و دلیل آن دسترسی آسان به مواد مخدر و تشویق جوانان از سوی فروشندگان به استفاده مواد مخدر است.

داکتر شاهپور یوسف رئیس کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه می‌گوید، دسترسی آسان به مواد مخدر و فعالیت آزاد فروشندگان آن سبب شده که یک معتاد پس از چندین بار تداوی بار دیگر به مواد مخدر رو بیاورد.

به‌گفته آقای یوسف، عدم تطبیق کامل حکم مجازات بالای فروشندگان مواد مخدر سبب شده که برنامه‌های وقایه و تداوی هیچ تأثیری در کاهش تقاضا به مواد مخدر بجا نگذارد.

آقای یوسف می‌افزاید: "زمانی‌که ما معتاد را تداوی می‌کنیم، باید عرضه وجود نداشته باشد، زیرا عرضه در اعتیاد دوباره مریض و رو آوردن وی به مواد مخدر یک فکتور بسیار بزرگ است. وقتی معتاد تداوی می‌شود، به‌گفته خود معتادین، همین ساقی‌ها پشت در آنان رفته و برای‌شان پیشنهاد می‌کنند که دوباره از مواد مخدر استفاده کنند. وقتی سه روز به معتاد مواد مخدر مجانی دادند، وی دوباره معتاد می شود. این وضعیت برای ما چالش‌زا است. با هر معتادی‌که مصاحبه کنید، حد اقل چهار تا پنج بار در مراکز ما تداوی شده، اما وقتی رخصت شده، عرضه مواد مخدر سبب شده که دوباره به آن رو بیاورد."

بررسی‌های وزارت صحت عامه و اداره تنظیم امور زندان‌ها نشان می‌دهد که شبکه‌های فروش مواد مخدر حتی به داخل مراکز تداوی معتادین و زندان‌ها نیز نفوذ کرده و در آنجا برای معتادین زندانی و تحت تداوی در مراکز درمانی مواد مخدر عرضه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG