لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

شکایات زنان کندز از نبود فرصت کاری برای شان در ادارات دولتی


آرشیف، شماری از فعالان زن در ولایت کندز
آرشیف، شماری از فعالان زن در ولایت کندز

تعدادی از خانم‌ها در ولایت کندز از کم‌رنگ بودن حضور زنان در اداره‌های دولتی شکایت می‌کنند.

حسینه احمدی از باشندگان کندز است. این بانو 25 ساله می‌گوید که با چالش‌های فراوان مکتب خوانده و تحصیلات عالی خود را به پایان رسانده است. بانو احمدی می‌گوید که حالا در اداره‌های دولتی برایش فُرصتی کاری مساعد نمی‌شود: "از زمانی‌که من سند فراغت خود را به دست آوردیم، به هر نهاد دولتی که سر زدیم خلاصه اسناد تحصیلی‌ام در نزد نهادهای دولتی یک ورقه نابکار تعریف شده است. شخصی‌که به یک ارگان حکومتی برای دریافت فورمه کاری می‌رود. باید از یک قوم خاص، از ملیت خاص و امثال آنها باشد. هیچ که نبود به بهانه نداشتن تجربه کاری باید برایش بست دولتی داده نشود."

به‌گفته بانو احمدی، در حال حاضر زنان در اداره‌های دولتی به‌گونه سمبولیک و به صفت مامور کار می‎کنند. زیرا مسئولیت و صلاحیت تصمیم گیری‌ها را ندارند: "از حضور بانوان در اداره‌های دولتی ولایت کندز اصلاً راضی نیستم. چون بانون در نهادهای ساده دولتی وظایف ساده و محدود دارند. بانوان کندزی باید در نهادهای عدلی و قضای وظایف و صلاحیت‌های بخصوص خودشان را داشته باشند، که ندارند. حکومت مرکزی نهادها و پوست‌ها را به مردانه و زنانه بودن تقسیم نکند. امروزه بانوان افغان من باور دارم که از عهده چالش‌های موجود در جامعه می‌توانند بدربیایند."

با این حال، هاجره اسلم‌بیک یکی دیگر از دخترانِ تحصیل کرده کندز می‌گوید که مسئولان محلی باید در کندز برای خانم‌ها زمینه مناسب کار را فراهم کند، تا سطح مشارکت زنان در اداره‌های دولتی پُررنگ شود:

"وقتی‌که دخترخانم‌ها به اداره‌های دولتی می‌روند، خودشان را کاندید می‌کنند و ثبت نام می‌کنند. متأسفانه درآنجا حمایت نمی‌شوند و برای‌شان سهم خوب داده نمی‌شود. دولت محلی کندز سر همین موضوع تمرکز و توجه کند، تا دخترخانم‌ها بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند، که اینها بتوانند در اداره‌های دولتی دوشادوش برادران خود کار کنند."

نصیبه هولکر رئیس امور زنان کندز
نصیبه هولکر رئیس امور زنان کندز

اما نصیبه هولکر رئیس امور زنان کندز در صحبت با رادیوآزادی گفت که در مقایسه به سه سال قبل هم اکنون حضور زنان در اداره‌های دولتی تاحدی بهتر شده است: "حضور کمرنگ زنان در اداره‌های دولتی نگران کننده می‌باشد. به مرور زمان نیاز داریم. من زمانی‌که سه سال قبل را مقاسیه می‌کنم برای‌تان می‌گویم که حضور خانم‌ها پُررنگ‌تر شده است. ولی ما سه سال بعد را شاید یک چیزی متفاوت ببینیم. بر این اساس امیدواری وجود دارد و تأکید من سرخانم‌ها این است که سرتجارب خود کار بکنند و سر تحصیل شان کار بکنند."

بانو هولکر افزود که با تشریک مساعی اداره محلی کندز می‌کوشند که پس از این در پُست‌های خالی دولتی به زنان اولویت داده شود: "ما بیشتر می‌خواهیم که زمینه کار در اداره‌های دولتی به خانم‌ها مساعد شود. بست‌های خالی که بعد از این به اعلان می‌روند، کوشش شود که خانم‌ها آماده شوند و در این استخدام شوند. به عنوان عضوی اصلی پروسه امتحانات تلاش بکنیم که حقوق خانم‌ها در جریان امتحانات تلف نشود و اینها بتوانند در پُست که حق شان است راه پیدا بکنند."

رادیو آزادی زمانی‌که در این مورد از دفتر والی کندز پرسید که تا چه حد به مشکلات زنان گوش کرده‌اند عصمت‌الله مرادی سخنگوی والی کندز در جواب گفت که اداره محلی سعی و تلاش می‌کند، تا سطح مشارکت زنان در اداره دولتی بیشتر شود.

عصمت‌الله مرادی سخنگوی والی کندز
عصمت‌الله مرادی سخنگوی والی کندز

او در ادامه افزود: "اداره محلی کندز مصمم است. که از طریق رقابت آزاد برای زنان و دختران تعلیم یافته این ولایت در اداره‌های دولتی زمینه کار را مساعد کند. به هیچ کس اجازه داده نمی‌شود که در جریان پروسه امتحان با زنان برخورد دوگانه کند. ما تلاش به‌خرج می‌دهیم که به چالش‌های موجود در برابر زنان نقطه‌ای پایان بگذاریم."

بربنیاد گفته‌های رئیس امور زنان کندز، پایین بودن سطح سواد مردم، حاکمیت رسم و رواج‌های ناپسند در جامعه و در ضمن ناامنی چالش‌های عمده را در برابر کار و فعالیت زنان ایجاد کرده است.

XS
SM
MD
LG