لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

افت صنایع داخلی هرات در نتیجه عرضه زیر قیمت کالاهای خارجی


یک کارگر در جریان کار در پارک‌های صنعتی هرات
یک کارگر در جریان کار در پارک‌های صنعتی هرات

عبدالله فیض‌محمدی در هرات کارخانه تولیدی پلاستیک دارد. حالا فعالیت ده‌ساله او در برابر کالاهای وارداتی ایرانی در آستانه شکست قرار گرفته است.

آقای محمدی می‌گوید عرضه زیر قیمت کالاهای کشورهای همسایه باعث افت صنایع داخلی شده است: "مدت سه سال است که همین دمپینگ‌ها را بالای صنایع داخلی کشورهای همسایه تطبیق می‌کنند. به خود ما یک ضرری رسیده که ما بیش از ده نفر کارگر کم کردیم و در تولید ما ۳۰ تا ۴۰ درصد افت آمده."

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات این وضعیت را ناشی از اقدام شرکت‌های ایرانی برای «قیمت‌شکنی" کالاها در بازار هرات دانسته‌‌اند.

به گفته آنها، در سال‌های اخیر علاقمندی به سرمایه‌گذاری در هرات کاهش یافته است.

محمدنعیم چمتو که برای تولید کیسه پلاستیکی سرمایه‌گذاری کرده، می‌گوید قیمت‌شکنی، کارخانۀ او را در آستانه شکست قرار داده است.

او گفت: "اگر از مسئله دمپینگ (قیمت‌شکنی) و فساد گمرکات جلوگیری نشود، شاید در زودترین فرصت کارخانه ما بسته شود. چون کارخانه‌ ما و صدها کارخانه دیگر نیز در حال بسته شدن است که باعث بیکاری به مردم و فقر می‌شود."

به گفته سرمایه‌گذاران هراتی، عرضۀ کالاهای خارجی زیر قیمت تمام شد تولیدات داخلی برای ورشکسته شدن کارخانه‌های تولیدی است.

ارزیابی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات نشان می‌دهد که قیمت‌شکنی ایران در این اواخر افزایش یافته است.

آرشیف، فابریکه تولید تکه در هرات
آرشیف، فابریکه تولید تکه در هرات

احمدسعید صدیقی، معاون این اتاق از تسریع روند ورشکستگی کارخانه‌های تولیدی به دلیل قیمت‌شکنی هشدار می‌دهد: "ما از حکومت خواهش داریم که در قسمت واردات جنس‌های مشابه که در داخل افغانستان تولید می‌شود تعرفه‌ وضع کند تا بتوانیم ما از ورشکستگی و مشکلات بعدی شهرک صنعتی و سرمایه‌گذارانی که در شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری کرده جلوگیری کرده بتوانیم. من فیصدی دقیق آمار داده نمی‌توانم، اما نسبت به قبل مسئله دمپینک بیشتر شده."

آمار اتاق صنعت و معدن هرات نشان می‌دهد که از بیش از ۵۰۰ کارخانه تولیدی در حدود ۳۳۰ کارخانه فعالیت دارد. حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنعت و معدن فساد در گمرک، دمپینک و ورود کالاهای قاچاقی، را فکتورهای عمده برای مسدود شدن کارخانه‌های تولیدی می‌داند.

حمیدالله خادم
حمیدالله خادم

او گفت: "بیش از ۵۰۰ کارخانه در کل سرمایه گذاری شده که ۳۲۵ تا ۳۳۰ کارخانه فعلاً فعالیت دارد. یعنی همین که ما توسعه نمی‌کنیم و همین که با مشکلات جدی مواجه هستیم و تاثیرات آن همگی بر می‌گردد، فساد، دمپینک و قاچاق باعث این شده که کارخانه‌ها رشد آنچنانی نداشته باشند و ما به اشتغال‌زایی کمک زیاد نتوانیم."

افغانستان یکی از بازارهای مصرفی کالاهای ایرانی در منطقه است، اما با رشد شهرک صنعتی هرات، میزان واردات از ایران کاهش یافت. صنعت‎‌گران هرات می‌گویند که قیمت‌شکنی کالاهای ایران تا هنگامی ادامه خواهد داشت که کارخانه‌های تولیدی ورشکسته شوند و پس از آن قیمت کالاهای ایرانی افزایش پیدا می‌کند.

XS
SM
MD
LG