لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

افزایش سرقت منازل در غور؛ گل احمد: از خانه هیچ جای رفته نمی‌توانیم


آرشیف
آرشیف

این روزها مردم شهر فیروزکوه در مرکز افغانستان از افزایش سرقت منازل به تنگ آمده‌اند.

آنها نیروهای امنیتی را متهم به بی‌توجهی می‌کنند.

عبدالحمید در شهرک مهاجرین فیروزکوه می‌گوید: "روزانه سرقت‌های بسیار زیادی به طور وسیع صورت می‌گیرد. مثلاً از قبیل موتر سیکل، باطری مساجد، اموال خانه‌ها، سولرها و امثالهم سرقت می‌شود. خلاصه، دولت هیچ توجه نمی‌کند. از دولت می‌خواهم که حداقل متوجه همین قضیه باشد."

گل‌احمد دیگر باشنده شهر فیروزکوه می‌گوید به دلیل نگرانی از سرقت خانه‌اش نمی‌تواند به مهمانی دوستانش شرکت کند: "دو هفته قبل دزدها آمدند خانه ما را زدند. ما یک‌جای مهمان بودیم. شام رفتیم. ساعت نه شب آمدیم که سولر، باطری و تنور گازی ما را از خانه ما بردند. حال جایی رفته نمی‌توانیم. جایی که مهمان باشیم یا جای غم و شادی باشد، رفته نمی‌تواینم از دست دزدان."

عبدالمعروف رامش، سخنگو پولیس غور نیز افزایش سرقت در این ولایت را تایید می‌کند.

موقعیت ولایت غور در نقشه افغانستان
موقعیت ولایت غور در نقشه افغانستان

آقای رامش عاملان بیشتر سرقت را افراد معتاد می‌داند: "متأسفانه ما هم شاهد سرقت‌ها از سوی بعضی افراد بخصوص افراد معتاد در غور هستیم، اما همواره نیروهای امنیتی ما بخصوص منسوبین جنایی در پی دستگیری و بازداشت افراد سارق هستند. بیشتر سرقت‌ها از سوی افراد معتاد صورت می‌گیرد. آنها وقتی که مواد به دست‌شان نرسید، دست به سرقت می‌زنند."

آگاهان به این باوراند که جنگ، ناامنی، اعتیاد، بیکاری و بیسوادی از دلایل عمده افزایش سرقت در غور است.

براساس آمار سال ۲۰۱۸ دولت افغانستان و سازمان مبارزه با مواد مخدر و حاکمیت قانون آمریکا، شمار معتادان در افغانستان به بیشتر از سه میلیون نفر بود. بیشتر از صدهزار این معتادان در غور هستند.

آگاهان مسائل اجتماعی می‎گویند از راه های کاهش اعتیاد، محدود کردن دسترسی به مواد مخدر و فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان و بهبود اقتصاد مردم است – چیزی که دست‌کم در حال حاضر در افغانستان دورنمای روشنی ندارد.

XS
SM
MD
LG