لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۹

'در گفت‌وگوها با دو کشور مخالف رهایی ۷ زندانی طالبان پیشرفت شده است'


آرشیف، شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند
آرشیف، شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که تمام آمادگی‌ها برای آغاز مذاکرات صلح میان افغانان از سوی جهت‌های مختلف گرفته شده و گفته می‌شود که این مذاکرات در هفتۀ آینده آغاز خواهد شد.

حاجی دین محمد، معاون این شورا به رادیوی آزادی گفت که در گفت‌وگوهای وزارت خارجۀ افغانستان با فرانسه و استرالیا، مخالفان رهایی ۷ زندانی طالبان پیشرفت‌های صورت گرفته و این وزارت از حل موضوع در آینده خبر داده است.

او گفت: "از جهت‌های مختلف این خبر آمده است که مذاکرات در هفتۀ آینده آغاز می‌شود و وزارت خارجه در حال گفت‌وگو با این دو کشور است. به ما این اطمینان را داده که در گفت‌وگوها پیشرفت‌هایی صورت گرفته تا این مشکل حل شود."

حاجی دین محمد
حاجی دین محمد

فرانسه و استرالیا پیش از این با رهایی ۷ زندانی طالبان مخالفت کرده بودند.

این کشورها دلیل مخالفت‌شان را دست‌داشتن این زندانیان در مرگ شهروندان‌شان عنوان کرده بودند.

این در حالی است که ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌یی گفته که بخشی از گفت‌وگوی تلفونی رئیس جمهور غنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به همین موضوع اختصاص یافت.

اما شورای امنیت ملی افغانستان بر موضع قبلی‌اش تأکید دارد.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا در صفحۀ توییتر خود نوشته که در برنامه هیچ تغییری به میان نیامده، پیش از آن که حکومت ۳۲۰ زندانی طالبان را رها کند، طالبان باید کماندوهایی را که گرفتار کردند، رها کنند. اکنون زمانی است که طالبان اقدام عملی کنند و به تلاش‌های صلح که نتایجی را در پی دارد، کمک کنند.

در همین حال دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیوی آزادی گفت که حکومت آمادۀ آغاز مذاکرات با طالبان است و طالبان باید شرایط حکومت را بپذیرند: "حکومت افغانستان اقدامات خودش را کرده است و موانعی را که در این بخش (صلح) وجود داشت، برداشته است. اما طالبان باید تعهدات‌شان را عملی کنند و سربازان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را آزاد کنند."

دوا خان مینه پال
دوا خان مینه پال

اما گروه طالبان بر موضع قبلی‌اش تأکید می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به رادیوی آزادی گفت که آنان قبلاً بر اساس فهرست داده شده از سوی حکومت افغانستان ۱۰۰۰ زندانی را رها کرده‌اند و اکنون حکومت باید زندانیان باقی مانده را مطابق فهرست داده شده رها کند.

آقای مجاهد تأکید می‌کند تا زمانی که این زندانیان رها نشوند، به مذاکرات میان افغانان حاضر نخواهند شد.

وی در بارۀ مخالفت فرانسه و استرالیا گفت که این کشورها در موضوع افغانان مداخله می‌کنند.

این در حالی است که عطاالله لودین، عضو تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان دیروز جمعه به رادیوی آزادی گفت که ممکن است بقیه زندانیان در پایان هفتۀ جاری یا در آغاز هفتۀ آینده از جانب هر دو طرف رها شوند.

XS
SM
MD
LG