لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

انگلا مرکل: الکسی ناوالنی قربانی هجوم عنصر کمیاوی نوویچوک شده‌است


آلکسی ناوالنی، سیاستمدار اپوزیسیون روسیه
آلکسی ناوالنی، سیاستمدار اپوزیسیون روسیه

صدراعظم جرمنی مسموم شدن الکسی ناوالنی سیاستمدار اپوزیسیون روسیه را محکوم کرده و گفته است انتظار پاسخ روسیه می‌باشد.

انگلا مرکل صدراعظم جرمنی شام دیروز دوم سپتمبر گفت، الکسی ناوالنی سیاستمدار اپوزیسیون روسیه قربانی یک جنایت است.

خانم مرکل بعد از بررسی نتایج آزمایشات لابراتواری ناوالنی گفت: "الکسی ناوالنی قربانی هجوم با عنصر کمیاوی نوع نوویچوک می‌باشد. موجودیت این زهر بدون شک و تردید در آزمایشات لابراتواری تأیید شده می‌تواند."

خانم مرکل افزود، هدف این عمل خاموش کردن ناوالنی بود.

انگلا مرکل، صدراعظم جرمنی
انگلا مرکل، صدراعظم جرمنی

به‌گفته خانم مرکل در رابطه با نتایج آزمایش لابراتواری به سفیر روسیه در جرمنی معلومات داده شده و آن‌ها انتظار توضیحات حکومت روسیه می‌باشند.

ناوالنی در جریان سفر از یک نقطه دور دست سایبریا به سمت مسکو در طیاره مریض شد و پیلوت مجبور شد طیاره را در نیمه راه در شهر اومسک فرود آورد و او را به بیمارستان انتقال دادند.

قبل از پرواز به جرمنی او دو شب را در شفاخانه این شهر سپری کرد. داکتران او را در بی‌هوشی حفظ کردند و ناوالنی به یک شفاخانه در برلین انتقال داده شد.

ناوالنی از منتقدین سرسخت کرملین به شمار می‌رود.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین بعد از سخنان صدراعظم جرمنی به خبرگزاری‌ها گفته است، مقام‌های روسیه به همکاری در این بخش با جرمنی حاضر می‌باشند، اما او باز هم سخنانی را تکرار کرد که مقام‌های روسیه پیش از انتقال ناوالنی به جرمنی گفته بودند.

انتقال ناوالنی به جرمنی
انتقال ناوالنی به جرمنی

خانم مرکل گفت که در این مورد با شرکای اروپایی و ناتو مشوره کرده، بعد تصمیم می‌گیرند که چه کنند.

خانم مرکل افزود: "ما نتایج آزمایشات را با شرکای اتحادیه اروپا و ناتو در میان می‌گذاریم. با یکدیگر مشوره می‌کنیم و تحت شعاع موقف بعدی روسیه یک عکس‌العمل مناسب و مشترک را در نظر می‌گیریم. جنایت علیه الکسی ناوالنی مغایر با تمام ارزش‌های ابتدایی و حقوق ابتدایی می‌باشد که ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم."

قصر سفید گفته است، ایالات متحده با جامعه جهانی کار می‌کند تا کسانی‌که در مسموم کردن ناوالنی دست دارند به عدالت کشانده شوند و تمویل مالی این فعالیت‌های زیان‌آور آن‌ها محدود شود.

XS
SM
MD
LG