لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

پولیس در بلاروس با معترضان درگیر شد


معترضان در بلاروس
معترضان در بلاروس

هزاران نفر از مخالفین سیاسی با وجود تهدید بازداشت از سوی حکومت روز یکشنبه در تظاهرات تازه در شهر مینسک پایتخت بلاروس گردهم آمده خواستار استعفای رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو شدند.

معترضان بیرق سفید و سرخ مخالفین سیاسی را که ممنوع اعلام شده با خود حمل می‌کردند و هنگام راهپیمایی در سرک‌های شهر برای کنار رفتن رئیس جمهور از قدرت شعار می‌دادند.

حکومت پیش از تظاهرات موترهای نظامی زره پوش را در مرکز شهر مینسک و چندین منطقۀ دیگر این کشور جابجا ساخته و برخی مناطق را با نصب سیم خاردار مسدود ساخت.

ویاسنا، سازمان حقوق بشر بلاروس گزارش داد که پولیس تا اواخر بعد از ظهر یکشنبه ۳۰ نفر از معترضان را درسراسر کشور بازداشت کرده بود.

بازداشت تظاهر کنندگان در شهر بریست به خشونت گرایید. پولیس ضد آشوب که یونیفورم سیاه بر تن داشتند به سوی جمعیت تظاهر کنندگان یورش برده برخی آنها را بازداشت کردند. اما بسیاری معترضان مقاومت نشان داده و پولیس مجبور شد که فیرهای هوایی کند و معترضان متفرق شدند.

بازداشت یک معترض از سوی پولیس بلاروس
بازداشت یک معترض از سوی پولیس بلاروس

بلاروس از نهم اگست به این‌سو که لوکاشنکو برندۀ انتخابات ریاست جمهوری اعلان شد شاهد تظاهرات وسیع بوده است.

لوکاشنکو که از ۲۶ سال به این‌سو بر سر اقتدار است و گفته می‌شود که در انتخابات اخیر به نفع وی تقلب شده، تلاش دارد تظاهرات مخالفین را چون سال‌های گذشته با زور پولیس سرکوب کند.

به اساس گزارش سازمان ویاسنا پولیس از آغاز تظاهرات ۱۲ هزار نفر را بازداشت و صدها نفر را شکنجه کرده که این امر باعث خشم و انزجار در غرب شده است.

بیالیاتسکی رئیس سازمان ویاسنا گفت که سطح بازداشت‌ها این‌بار باور نکردنی است چون در انتخابات سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ حدود سه هزار نفر بازداشت شده بودند.

سویتلانا تیخانوفسکایا
سویتلانا تیخانوفسکایا

سویتلانا تیخانوفسکایا رهبر مخالفین سیاسی که ادعا می‌کند انتخابات نهم اگست را برنده شده است به آنعده از هموطنان خود که از اشتراک در تظاهرات بیم دارند گفت که آنها باز هم می‌توانند از طریق به اهتزار در آوردند بیرق، ابراز نظر روی پوسترها و بخاطر رهایی زندانیان با جنبش مخالفین کمک کنند.

خانم تیخانوفسکایا و چندین رهبر دیگر مخالفین از بیم بازداشت کشور خود را ترک گفته اند. او در حال حاضر در کشور همجوار لیتوانیا بسر می‌برد.

بسیاری از رهبران سرشناس مخالفین حکومت چون تیخانوفسکایا زنان اند. از این جمله اعضای شورای همآهنگی ماریا کالیشنیکوا و لیلیا ولاسوا بازداشت شده اند.

شورای حقوق بشر ملل متحد روز جمعه گذشته یک قطعنامۀ پیشنهادی اتحادیه اروپا را که خواستار نظارت دقیق‌تر موارد نقض حقوق بشری در بلاروس می‌شود تصویب کرد.

پارلمان اروپا یک روز قبل از آن با صدور یک قطعنامه با اکثریت آرا تصمیم گرفت که لوکاشنکو را بعد از اینکه دورۀ کنونی وی در ماه نومبر به پایان برسد به حیث رئیس جمهور نمی‌شناسد و نتایج اعلان شدۀ انتخابات نهم اگست را هم نمی‌پذیرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG