لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۶

تبصرۀ نیویارک تایمز در مورد فرمانده سابق طالبان و سخنگوی فعلی شورای امنیت ملی


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در مورد رحمت‌الله اندر فرمانده سابق طالبان و اکنون سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نوشته است.

به نوشته نیویارک تایمز، رحمت‌الله اندر زمانی در برابر حکومت افغانستان می‌جنگید و سپس به طرفداری حکومت علیه طالبان رو آورد و اکنون سخنگوی یک نهاد ارشد دولتی است.

روزنامه نوشته، داستان رحمت‌الله اندر در حقیقت پیچیدگی جنگ دراز مدت افغانستان را نشان می‌دهد.

مولوی رحمت‌الله اندر در ۲۵ سپتمبر امسال به‌عنوان سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان تعیین شد.

او دو مدرک ماستری دارد و به زبان‌های دری، پشتو، عربی و انگلیسی تسلط دارد.

در ادامه می‌خوانیم که یک تیم عملیاتی ویژه امریکایی در ۲۰۰۷ میلادی رحمت‌الله اندر را هنگام عملیات شبانه از خانه‌اش در غزنی دستگیر کرد و او دو سال را در زندان پایگاه هوایی بگرام گذراند.

نیویارک تایمز در ادامه بر اساس مصاحبه با آقای اندر نوشته، زمانی‌که آقای اندر در ۲۰۱۲ به یکی از نخستین فرماندهان محلی علیه گروه گروه طالبان مبدل شد، پدر ۷۵ ساله، برادر و دو پسر کاکایش را در حملات انتقام‌جویانه از سوی طالبان از دست داد.

به نوشته روزنامه ممکن هنوز هم رحمت‌الله اندر به‌خاطر داشتن ریش دراز و موهای بلند خود به یک جنگجوی طالب مشابهت داشته باشد، اما او اکنون اصرار می‌ورزد که شبیه دانسته شدن خود به‌عنوان یک فرمانده طالبان را تحقیرآمیز می‌داند و امیدوار است که بتواند روزی به‌عنوان نمونه‌ای باشد که تقوا تنها در انحصار آنچه شورشیان ادعا می‌کنند، وجود ندارد.

نیویارک تایمز به این باور است که تقرر آقای اندر به‌عنوان سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان پیام حکومت به طالبان است که این حکومت را به اندازه کافی اسلامی نخوانده و آنرا دست نشانده امریکا می‌داند.

روزنامه در ادامه نوشته، اکنون وظیفه رحمت‌الله اندر ایجاب می‌کند که از نزدیک با فرماندهان نظامی امریکا و افغانستان کار کند، زمانی‌که نیویارک تایمز از آقای اندر پرسیده که آیا در مبارزات‌اش علیه امریکا و حکومت افغانستان نیروهای امریکایی و افغان را کشته است او گفته که "در جنگ بود و جنگ تلفات هم در پی می‌داشته باشد".

  • میل آنلاین

نشریه میل آنلاین در مورد انتظار یک مادر کهن‌سالی نوشته که پسرش هنوز هم در زندان گوانتانامو به سر می‌برد.

میل آنلاین نوشته، صد ها زندانی به شمول رهبران برجسته گروه طالبان از زندان گوانتانامو آزاد شدند، اما اسدالله هارون که هیچگاهی جرمش اثبات نشد تا هنوز در این زندان است.

سحر بی بی مادر این زندانی از ۱۳ سال منتظر رهایی پسرش است، او گفته که هیچ‌کسی به درد او توجه نمی‌کند و زندانی بودن پسرش او را بی‌حوصله ساخته و فکر می‌کند که دیگر ذهنش مختل شده‌است.

اسدالله هارون به‌عنوان تاجر عسل بین شهر پشاور و جلال‌آباد رفت‌وآمد می‌کرد، او در ۲۰۰۶ میلادی در محلی دستگیر شد که بر اساس ادعای خانواده او دامی برای پرداخت پاداش نقدی برای دستگیری شورشیان بود.

مقام‌های امریکایی هارون را فرد ارتباطی شبکه القاعده خوانده اند که به‌عنوان فرمانده گروه حزب اسلامی کار می‌کرد.

اما خانواده، وکیل و نزدیکان او این ادعا را رد کرده می‌گویند، او هیچ ارتباطی با القاعده ندارد.

XS
SM
MD
LG