لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

استقبال اتحادیه اروپا از به عضویت درآمدن افغانستان در 'ای‌آی‌تی‌آی‌'


سازمان بین‌المللی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی یا(ای‌آی‌تی‌آی‌)
سازمان بین‌المللی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی یا(ای‌آی‌تی‌آی‌)

اتحادیه اروپا از عضویت دوبارهٔ افغانستان در سازمان بین‌المللی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی یا(ای‌آی‌تی‌آی‌) استقبال کرد.

عضویت افغانستان، در سازمان بین‌المللی شفافیت صنایع استخراجی یا( ای‌آی‌تی‌آی‌) خیلی حیاتی است.

این سازمان یک معیار جهانی برای ادارهٔ خوب به هدف استخراج گاز، نفت و سایر منابع معدنی به حساب می‌رود.

وون برندت سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان گفت که از رفع محدویت‌ها بر عضویت افغانستان به سازمان شفافیت صنایع استخراجی، استقبال می‌کند.

وون برندت سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان
وون برندت سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان

آقای برندت افزود: "عضویت دو بارهٔ افغانستان به این سازمان یک دست‌آورد است."

برندت دیروز (جمعه، ۳۰ اکتوبر) در حساب تویترش با نوشتن متنی تاکید کرده که مردم حق دارند بدانندکه ارزش‌های معادن خود را چگونه مدیریت کنند.

سازمان شفافیت صنایع استخراجی پنجاه عضو دارد.

این سازمان عضویت افغانستان را به‌خاطری در حالت تعلیق درآورده بود که حکومت افغانستان از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷ میلادی مقرارت مربوطه را رعایت نکرده و همچنان مدیریت خوب برای استخراج معادن در این کشور وجود نداشت.

هیئت رهبری این سازمان روز پنج‌شنبه فیصله کرد که افغانستان اکنون برای برآوردن شرایط آنها تلاش‌های را به راه انداخته و روی این دلیل آنها محدودیت برای عضویت دو باره افغانستان را رفع می‌کنند.

مارک روبینسون رئیس سکرتریت عمومی سازمان بین‌المللی شفافیت صنایع استخراجی در یک پیامی گفته که افغانستان زمینهٔ عملی کردن شرایط این سازمان را فراهم کرده است.

او افزود: "ای‌آی‌تی‌آی برای اطمینان بقای پروسس، بر راهبرد تجدید شده اعتباردهی روی شریکسازی سیستماتیک معلومات، تاکید می‌ورزد.کشورهایی مانند افغانستان و موریتانیا زمینه را برای شریک کردن معلومات به دیگر کشورها مساعد نموده است. ما باور داریم که دیگران به زودی این راه را دنبال می‌کنند."

وزارت معادن و پترولیم افغانستان عضویت دو بارهٔ این کشور به شفافیت صنایع استخراجی را یک دست‌آورد بزرگ می‌داند.

سخنگوی این وزارت دیروز (جمعه، ۹ عقرب) به رادیو آزادی گفت: "در سکتور صنایع استخراجی، رفع تعلیق افغانستان از سازمان ای‌آی‌تی‌آی در بخش‌های مختلف مزایای خود را دارد."

عبدالقدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم
عبدالقدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم

آقای مطفی افزود: "اما می‌توانیم در بخش سرمایه‌گذاری خارجی فرصت‌های بیشتری را مستقیم با شرکت‌های بین‌المللی که علاقمند سرمایه‌گذاری در افغانستان اند، فراهم بسازیم، در بخش شفافیت و حساب‌دهی معیارهای واضیح این سازمان است که ما را برای بدست آوردن عواید شفاف کمک می‌کند و مشارکت بحث اساسی است که سکتور خصوصی و جامعه مدنی داشته باشند."

ارزش ذخایر معادن افغانستان بیش از سه تریلیون یا سه هزار میلیارد دالر تخمین شده است.

وزارت معادن و پترولیم
وزارت معادن و پترولیم

جنگ، ناامنی و حاکمیت جنگجویان مخالف و زورمندان منطقه‌ای بر معادن کشور عوامل اند که زمینه را برای استخراج غیرقانونی معادن در افغانستان فراهم کرده است.

هرچند، افغانستان از جمله کشورهای دارای ذخایر معدنی غنی به شمار می‌رود، اما براساسی گزارش بانک جهانی در چهار سال اخیر بیش از ۵۵ در صد افغانها زیر سطح فقر زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG