لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۲۲

رد ادعای طالبان از سوی حکومت افغانستان در پیوند به آغاز مذاکرات رو در رو


هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در جریان مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغان‌ها در دوحه پایتخت قطر. ۱۲ سپتمبر ۲۰۲۰
هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در جریان مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغان‌ها در دوحه پایتخت قطر. ۱۲ سپتمبر ۲۰۲۰

در حالی که حکومت افغانستان و شماری از اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت از پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح خبر می‌دهند، طالبان می‌گویند که به دلیل ناهماهنگی نمایندگان دولت باعث کندی روند صلح شده‌است.

احمدالله وثیق معاون کمیسیون فرهنگی طالبان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت: "اکنون در تیم مذاکراتی جهت مقابل و کسانی که حامیان آنان است؛ ناهماهنگی و موضعگیری‌های منفی و گونا‌گون آنان باعث شده که مذاکرات صلح با چالش‌ها و مانع‌ها روبه‌رو شود. اگر آنان به گونه‌ واقعی در این مذاکرات پیش‌رفت می‌خواهند، با موقف واحد و نیت خوب به پیش بروند. امیدواری است که این مذاکرات نتیجه دهد."

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

از سوی دگر صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور در واکنش به این گفته‌های آقای وثیق به رادیو آزادی گفت موانعی که سد راه گفت‌وگوهای صلح بود آن را برطرف کرده‌اند: "ما هر مانع را که در راه پروسه صلح بوده برداشتیم. بزرگترین اقدام که در پروسه صلح بود آن رهایی ۵ هزار زندانی بود که متاسفانه طالبان در مقابل آن هیچ نوع تعهدی را نشان ندادند. این یک مثال بسیار زنده از نیت و اراده دولت افغانستان برای پروسه صلح و برقراری صلح است."

فوزیه کوفی عضو هیئت گفت‌وگو کننده حکومت شام روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت که گفت‌وگوهای صلح با موانع روبه‌رو نشده و بل آنان به مرحله دگری از این گفت‌وگوها وارد شده‌اند.

از سوی دگر نیویارک تایمز در یک گزارش تازه‌اش به نقل از منابع نوشته که محمداشرف غنی رئیس جمهوری کشور می‌خواهد گفت‌وگوهای صلح را توقف دهد.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور اما در واکنش به این گزارش نیویارک تایمز در صفحه‌ توییترش نوشته که رئیس جمهور متعهد به روند صلح است و در این بخش امکانات زیادی را فراهم کرده.

صدیق صدیقی نوشته که طالبان نه تنها که در روند صلح تسهیل ایجاد نکرده‌ بلکه روز به روز افغانان را نیز می‌کشند.

این در حالی است که هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان و طالبان شام روز دوشنبه از نهایی‌‌سازی طرزالعمل این گفت‌وگوها خبر داده‌است.

طالبان گفته‌ که این طرزالعمل به شمول مقدمه شامل ۲۱ ماده می‌شود و یک نسخه‌ از این طرزالعمل به کشور میزبان یعنی قطر و هیئت‌های مذاکره‌کننده هر دو طرف سپرده شده است.

از سویی هم وزارت دولت در امور صلح می‌گوید بدون مقدمه روی اصول ۲۱ ماده توافق شده و اما متن مقدمه به بحث و وضاحت بیش‌تر نیاز دارد.

اما قطر مکانی که این مذاکرات در آن جریان دارد رسماً در مورد این گفته‌ها چیزی نگفته‌است.

این نیز واضح نشده که در مقدمه این طرزالعمل کدام مسایل یاد شده و کدام بخش‌ها به بحث‌های بیش‌تر نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG