لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

غنی برای تشکیل شورای عالی مصالحه با شماری از رهبران سیاسی دیدار کرد


دیدرا محمداشرف غنی با شماری از رهبران سیاسی شورای عالی مصالحه ملی.
دیدرا محمداشرف غنی با شماری از رهبران سیاسی شورای عالی مصالحه ملی.

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با شماری از رهبران سیاسی دیدار و درباره ساختار تشکیلاتی شورای عالی مصالحه ملی گفتگو کرده است.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به‌دنبال درخواست اتحادیه اروپا و امریکا برای تشکیل شورای عالی مصالحه ملی با برخی از رهبران سیاسی دیدار کرد.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی آقای غنی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که در این نشست درباره موضوعات مختلف از جمله روند صلح گفتگو شد.

دوا خان مينه پال
دوا خان مينه پال

آقای مینه پال افزود: "رئیس جمهور با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و جناب استاد عبدالرسول سیاف رهبر جهادی کشور دیدار کرد. در این دیدار در پیوند به روند صلح، ساختار شورای عالی مصالحه ملی و چگونگی برگزاری اولین نشست شورای عالی مصالحه ملی بحث‌های مثبت زیادی انجام شد."

بیش از شش ماه از تشکیل شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گذرد، اما هنوز این شورا به‌گونه رسمی کار خود را آغاز نکرده و تشکیل اعضای آن هم مشخص نیست.

پیش از این اتحادیه اروپا خواستار تشکیل این شورا شده بود و سفارت آمریکا در کابل نیز از درخواست اتحادیه اروپا حمایت کرده بود.

دو روز پیش سفیران کشورهای اتحادیه اروپا در افغانستان با صدور اعلامیه‌ای از حکومت افغانستان خواستند كه اعضای شورای عالی مصاحله ملی را برای شروع كار عملی و مشاركت در روند صلح جاری به‌گونه بی‌درنگ مشخص كند.

همزمان، سفارت آمریكا در كابل و سفارت انگلستان از اعلامیه اتحادیه اروپا حمایت كردند و افزودند كه حکومت افغانستان باید گام‌های مشخصی را برای ایجاد شورای عالی مصالحه ملی بردارد.

از سوی دیگر، اظهارات ضد و نقیضی از سوی حکومت افغانستان و مذاکره‌کنندگان طالبان در قطر در مورد نهایی شدن مذاکرات بین افغانستان وجود دارد.

اگرچه دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که روی تمام موارد در مذاکرات به افغانستان توافق شده، اما حکومت افغانستان می‌گوید اختلافات تا اکنون حل نشده است.

مذاکره‌کنندگان دولت افغانستان می‌گویند بر سر ۲۱ مورد طرزالعمل مذاکره "در اصول" توافق شده است، اما متن این طرزالعمل نیاز به توضیح بیشتر دارد.

اما محمدنعیم ، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، گفته که روی کارشیوه مذاکرات رسمی توافق شده است.

مذاکره‌کنندگان حکومت و طالبان از ۱۲ سپتامبر در قطر مشغول چانه‌زنی هستند تا زمینه را برای مذاکرات فراهم کنند.

اما برخی از موارد اختلاف نظر باعث شد که بخش اصلی گفتگوهای صلح به تاخیر بیافتد. یکی از موارد اختلافی تاکید گروه طالبان بر توافقنامه طالبان آمریکا و فقه حنفی به‌عنوان اصل مذاکرات بود.

XS
SM
MD
LG