لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

وزارت صحت: نمونه‌گیری ویروس کرونا در تمام شفاخانه‌های دولتی انجام می‌شود


لوله آزمایش ویروس کرونا
لوله آزمایش ویروس کرونا

وزارت صحت افغانستان می‌گوید در تمامی شفاخانه‌های دولتی در کابل و پنج زون کشور از این پس نمونه‌گیری ویروس کرونا انجام می‌شود.

خالد احدی رئیس بررسی از تطبیق قوانین وزارت صحت عامه می‌گوید ۱۸ شفاخانه دولتی و ۲۳ شفاخانه خصوصی در ولایت کابل نمونه‌گیری بیماری کووید۱۹ را انجام می‌دهند و تیم‌های سیار نیز در چارچوب همین شفاخانه‌های دولتی فعالیت خواهند کرد.

به گفته این وزارت، از لابراتوارهای دولتی؛ چهار لابراتوار آزمایش این‌ویروس در کابل، شش مرکز در ولایت‌های هرات، ننگرهار، کندهار، بلخ، کندز، پکتیا و دو لابراتور نیز در بندر توغندی ولایت هرات و آقینه ولایت فاریاب فعالیت دارند.

خالد احدی رئیس بررسی از تطبیق قوانین وزارت صحت عامه گفت: "تا کنون به کمبود تست مواجه نشدیم و امیدوار استیم در موج دوم این کمبود به وجود نیاید. تنها در بخش آکسیجن در ولایت هرات کمبود داشتیم که این مشکل حل گردید اما واقعات ویروس کرونا در ولایت هرات هر روز بیشتر شده می‌رود."

این در حالی است که پیش از این در موج اول همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر شکایت‌های بیماران از کمبود مواد لابراتوری برای آزمایش این ویروس و تاخیر در اعلام آزمایش‌های‌شان بود.

حالا در کنار شفاخانه‌های دولتی، مراکز درمان خصوصی با اخذ پول آزمایش کرونا انجام می‌دهند.

اما آیا مردم می‌توانند بخاطر نمونه‌گیری از ویروس کرونا، به شفاخانه‌های خصوصی هزینه کنند؟

رویا اعلمی که به تاز‌گی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده می‌گوید پرداخت هزینه هنگفت برای آزمایش ویروس کرونا از توانش بالا بود به همین دلیل روزها منتظر ماند تا از طریق شفاخانه دولتی، از او نمونه‌گیری شد: "از تمام کسانی که به این ویروس مبتلا شده اند خواهش می‌کنم که خود را قرنطین کنند، از میوه‌جات زیاد استفاده کنند و استرس را از وجود خود دور کنند چون استرس باعث می‌شود که معافیت بدن‌شان پایین بیاید."

اما برخی از مالکان مراکز درمان خصوصی می‌گویند که برای افراد بی‌بضاعت تا پنجاه درصد تخفیف در نظر گرفته اند.

رضوان‌الله احمدزی رئیس یکی از شفاخانه‌های خصوصی در کابل می‌گوبد که از هر آزمایش از بیماران ۴۵۰۰ افغانی اخد می‌گردد.

به اساس آمارهای رسمی از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور تا کنون، ۱۴۹۱۰۰ آزمایش از نزد افراد مشکوک به ویروس کرونا اخد گردیده که ۴۶۴۹۸ آزمایش مثبت بوده است.

فریبا آرام

XS
SM
MD
LG