لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

انعکاس مطالب افغانستان در برخی از روزنامه های جهان


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان
  • گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره اخیرش مطلبی را در مورد کشته شدن خبرنگاران در افغانستان نوشته است.

به نوشته گاردین، گروه طالبان حملات بالای رسانه‌ها در افغانستان را در حالی رد می‌کند که جنگ نزدیک به دو دهه در این کشور، جان ده‌ها خبرنگار را گرفته.

روزنامه نوشته با کشته شدن الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند، از ۲۰۰۱ میلادی به اینسو ۵۰ خبرنگار در افغانستان کشته شده اند.

داعی در ۱۲ نومبر در اثر انفجار ماین مقناطیسی در موتر حاملش در شهر لشکرگاه هلمند کشته شد.

گاردین به نقل از دیدبان حقوق بشر نوشته که الیاس داعی تهدیدات بی‌شمار کشته شدن دریافت کرده بود، به او هشدار داده شده بود که گزارش‌دهی در مورد عملیات نظامی طالبان را متوقف سازد.

پتریشا گاسمن مدیر بخش آسیای دیدبان حقوق بشر می‌گوید، کشته شدن داعی نگرانی آنها را در مورد احتمال ازدیاد تهدید‌ها و حملات به رسانه‌ها از سوی طالبان افزایش داده است.

چند روز پیش از کشته شدن الیاس داعی در هلمند، یما سیاوش گوینده سابق برنامه‌های تلویزیونی هم در اثر انفجار ماین در کابل، جان خود را از دست داد.

اما روزنامه گاردین به نقل از محمد نعیم سخنگوی دفتر طالبان در قطر نوشته که این گروه دست داشتن در حملات علیه خبرنگاران را رد می‌کند.

در ادامه آمده که نعیم گفته این گروه به کار خبرنگاران اهمیت زیاد قایل است و حتی برای آنها اجازه دسترسی به اطلاعات در مناطق تحت کنترل شانرا داده.

پس از سقوط رژیم طالبان در ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان، این کشور شاهد رشد چشمگیر رسانه‌ها و آزادی بیان بوده است.

روزنامه گاردین نوشته در سال‌های اخیر گروه طالبان بطور منظم با رسانه‌ها در تماس است و سخنگویان این گروه در دسترس روزنامه نگاران قرار دارند اما با آن هم رحمت‌الله امیری تحلیلگر امور سیاسی در کابل به گاردین گفته، نگران است که آزادی بیان در افغانستان با احتمال به قدرت رسیدن طالبان از بین برود.

او گفته که تحت حکمرانی طالبان هیچ نوع مطبوعات آزاد وجود نخواهد داشت زیرا این گروه تندرو است و به شدت رسانه‌ها را کنترل خواهد کرد.

  • ایروایشیا ریویو

نشریه ایروایشیا ریویو هم در شماره اخیرش در مطلبی به افغانستان پرداخته و نوشته است که با وجود سرمایه گذاری‌های قابل توجه جامعه جهانی در ۱۹ سال گذشته، افغانستان، هنوز هم با چالش‌های جدی روبروست.

به نوشته نشریه، احتمال خروج نیروهای خارجی از افغانستان، کاهش کمک‌های مالی بین‌المللی و عدم ثبات اقتصادی در این کشور باعث مهاجرت‌های پی هم افغانها به خارج از کشورشان شده است.

ایروایشیا ریویو همچنان نوشته که افزایش میزان بیکاری، ازدیاد جرایم جنایی و افزایش نا امنی‌ها دلایل دیگری برای شهروندان افغانستان بوده که آنها را مجبور به ترک کشورشان کرده.

اما نشریه گفته که اکنون جرمنی و هند دو کشوری که سرمایه گذاری‌های هنگفتی در افغانستان انجام داده اند وعده همکاری مشترک برای کمک‌های بیشتر به افغانستان کرده اند.

نشریه نوشته این کمک‌ها نه تنها به افغانستان بلکه برای جرمنی و هند هم حیاتی است زیرا این دو کشور امیدوارند تا نقشی مهمی در صحنه بین‌المللی داشته باشند.

مقام‌های جرمنی و هند در سپتمبر ۲۰۲۰ رهنمودهای سیاستگذاری برای منطقه هند و اقیانوسیه را امضاء کردند که به نوشته ایرو ایشیا ریویو برای این دو کشور فرصت می‌دهد تا با افزایش سطح همکاری‌شان در افغانستان و راه اندازی پروژه‌ها در بخش‌های اقتصادی و سیاسی به ثبات پایدار در افغانستان کمک کنند.

XS
SM
MD
LG