لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

"میناتوری میراث افغانستان است، یونسکو نباید آنرا به نام کشور دگر ثبت کند"


نمایشگاه هنر میناتوری در ولایت هرات
نمایشگاه هنر میناتوری در ولایت هرات

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که میراث‌دار اصلی هنر میناتوری افغانستان است و این هنر باید به عنوان میراث فرهنگی این کشور در سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد ثبت شود.

صابر مهمند سخنگوی این وزارت روز جمعه به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر هنر میناتوری به نام ایران، ترکیه، ازبکستان و آذربایجان در سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شده است.

یک دختر خانم میناتور در ولایت هرات
یک دختر خانم میناتور در ولایت هرات

آقای صابر اما می‌گوید که افغانستان از مجراهای دپلوماتیک در برابر این اقدام به اعتراض خود ادامه می‌دهد و تلاش می کند که هنر میناتوری به عنوان میراث مشترک افغانستان و این کشورها ثبت شود: "ما اعتراض خود را در قالب یک اعلامیه به یونسکو فرستاده ایم و حالا هم از مجرای دپلوماتیک یعنی وزارت خارجه می‌خواهیم که اعتراض خود را روان کنیم. همچنین با دفتر یونسکو که در کابل است نیز این موضوع را در میان خواهیم گذاشت تا به زودترفرصت برای آن راه حل دریافت شود."

هنر میناتوری از زمان سلطنت تیموریان در افغانستان وجود دارد و در دوره های شیبانی ها و صفوی ها این هنر پیشرفت زیادی کرد.

میناکاری در روضه مبارک در مزارشریف، در مسجد جامع هرات و منار جام از بزرگترین آثار میناتوری شمرده می‌شوند.

نمایشگاه هنر میناتوری در ولایت هرات
نمایشگاه هنر میناتوری در ولایت هرات

استاد کمال الدین بهزاد بزرگترین هنرمند آن دوره بود که در بخش هنر میناتوری "سبک بهزاد" را در ولایت هرات بنیاد گذاشت.

احمد علی کهزاد، غلام محمد میمنگی و جلال پوپلزایی هنر میناتوری را در افغانستان بیشتر گسترش دادند و این هنر از دوره شاهرخ میرزا تا حالا در این کشور فراز و نشیب های را دیده است.

مقام های وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که در آرشیف ملی افغانستان در حال حاضر آثار زیادی از میناتوری‌های آن وقت به چشم می‌خورند.

درهمین حال عمراخان مسعودی رئیس پیشین موزیم ملی افغانستان می‌گوید که میناتوری ریشه اصلی در افغانستان دارد و این کشور حق دارد که در سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) میراث‌دار آن شناخته شود: "افغانستان به عنوان مهد میناتوری سابقه چندین صد ساله دارد. افغانستان باید به حیث مالک این هنر از سوی یونسکو تأیید شود. این کشور باید به عنوان زادگاه هنر میناتوری در سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد شناخته شود."

عمراخان مسعودی رئیس سابق موزیم ملی افغانستان
عمراخان مسعودی رئیس سابق موزیم ملی افغانستان

دفتر سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد در کابل (یونسکو) هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

حدود شش ماه پیش نیز هنگامی که گزارش‌ها در مورد احتمال ثبت هنر میناتوری به نام ترکیه و ایران در یونسکو پخش شدند، وزارت اطلاعات و فرهنگ و حلقات فرهنگی این کشور دست به اعتراض زدند و گفتند که افغانستان هم باید در لیست میراث‌دار این هنر شامل شود.

حتی در ولایت هرات با برگزاری نشست‌های از حکومت افغانستان خواسته شد که به هیچ وجه دست از دادخواهی در این راستا بر ندارد.

XS
SM
MD
LG