لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

منصور: برای حفظ چهارچوب نظام کنونی ناگزیریم به‌طرف حکومت موقت برویم


عبدالحفیظ منصور یک عضو هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان
عبدالحفیظ منصور یک عضو هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان

در آستانه برگزاری دور دوم گفتگوهای صلح میان تیم‌های دولت و طالبان در قطر، یک عضو هیئت مذاکره کننده دولت می‌گوید که با آغاز گفتگوها ممکن جنگ در کشور تشدید شود.

عبدالحفیظ منصور این عضو هیئت مذاکره کننده امروز در نشست (ارزیابی دور نخست مذاکرات صلح و چشم انداز آینده) انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل گفت که هیئت دولت تاکید بر آتش‌بس دارد اما طالبان روی نظام سیاسی آینده پافشاری می‌کنند.

آقای منصور گفته که با حفظ نظام سیاسی و ارزش‌های کنونی، جز رفتن به طرف حکومت موقت راهی دیگری وجود ندارد: "با حفظ چهارچوب نظام و ارزش‌های انسانی ما ناگزیر هستیم به طرف یک حکومت موقت برویم، اگر ما از طرف مقابل آشتی می‌خواهیم. تجربه که مانند آقای حکمتیار آنها بیایند در دارلامان برای شان خانه بدهیم شاید عملی نباشد. اگر شما راه غیر از این سراغ دارید بگوئید."

فوزیه کوفی: از طالبان امارت اسلامی و دولت موقت نشنیده ایم
please wait

No media source currently available

0:00 0:08:16 0:00

اما پیش از این شمار دیگری از اعضای هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان گفته که طالبان در گفتگوهای دور اول بحث حکومت موقت را مطرح نکرده اند.

عبدالحفیظ منصور عضو تیم مذاکره کننده دولت افغانستان همچنین گفته که در مسایل وابسته به صلح میان کاخ ریاست جمهوری و شورای عالی مصالحه باید دیدگاه واحد شکل بگیرد و یک اجماع ملی واقعی و همه جانبه نیز نیاز است.

آقای منصور افزوده که امروز و فردا آخرین گفتگوها را با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی انجام خواهند داد و قرار است که روز دوشنبه هیئت مذاکره کننده دولت به قطر برود.

در همین حال حسین راموز کارشناس مسایل سیاسی در این نشست گفت که حکومت جدید امریکا از روند کنونی گفتگوهای صلح افغانستان پشتیبانی خواهد کرد اما ممکن طرح های تازه در این مورد تا یک ماه دیگر مطرح شود: "تا جایی که آگاهی داریم تیم جو بایدن ممکن از مذاکرات کنونی صلح که مودل ترمپ و جمهوری خواهان است حمایت بکند. اما ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. همچنین تا یک ماه دیگر احتمال دارد که طرح‌های متفاوت‌تری در سیاست خارجی امریکا در این زمینه مطرح شود."

مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه پایتخت قطر 12.9.2020
مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه پایتخت قطر 12.9.2020

قرار است که دور دوم مذاکرات صلح میان هیئت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان روز سه‌شنبه آینده در دوحه پایتخت قطر آغاز شود.

هیئت‌های دو طرف در مورد این مذاکرات که جدی و نفس‌گیر نیز خواهد بود با رهبران خود مشوره کره اند. تیم دولت گفته که در نزدیک به سه هفته مشوره های را با اقشار دیگر نیز انجام داده است.

هئیت دولت افغانستان گفته که در نخست تاکید آنها به برقراری آتش‌بس خواهد بود اما تیم طالبان در نخست بر نظام سیاسی پافشاری دارد.

XS
SM
MD
LG