لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

ایجاد کارخانه تولید لبنیات ابتکار یک خانم تجارت پیشه در بدخشان


کارخانه تولید لبنیات صفا در ولایت بدخشان
کارخانه تولید لبنیات صفا در ولایت بدخشان

امینه رحیمی ۵۲ ساله سه سال قبل به کمک یک نهاد خارجی یک کارخانه تولید لبنیات، در ولایت بدخشان ایجاد کرد.

هرچند این نهاد خارجی تنها ماشین آلات کمک کرده است اما اکنون با خریداری شیر از روستاهای بدخشان به خودکفایی رسیده و به گفته کارمندان کارخانه ماهانه مزد خوبی بدست می‌آورند.

امینه رحیمی مسئول این کارخانه می‌گوید که تولیدات ماست آن در بازار متقاضیان بی‌شماری پیدا کرده و در صورت حمایت از سوی دولت و نهادهای کمک کننده، می‌توانند که با افزایش سطح تولیدات‌شان با تولیدات بیرونی به رقابت بپردازند.

او می‌گوید: "تولیدات که در این کارخانه داریم از قبیل ماست، قیماق چکه و دوغ تازه است که ما به بازار عرضه می‌کنیم و کسانی که به ما پنیر هم فرمایش بدهد ما برای شان آماده می‌کنیم."

کارخانه تولید لبنیات صفا در ولایت بدخشان
کارخانه تولید لبنیات صفا در ولایت بدخشان

مسئول این کارخانه کوچک تولید لبنیات که حالا با امکانات بسیار اندک فعالیت می‌کند، به آینده درخشان کارش امید بسته است.

او انتظار دارد که روزی با محصولات وارداتی در بازار رقابت کند و محصولات او بتواند، نیازمندی بازار را مرفوع کند: "اگر در آینده ما را حکومت و یا نهاد‌های خارجی کمک کنند کمک تمویل مالی کند ما می‌توانیم با تولیدات لبنیات که از بیرون کشور می آید رقابت کنیم و دیگر ولایت‌ها را زیر پوش بگیریم."

اکنو این خانم تجارت پیشه می‌گوید که این کارخانه با ماشین‌های پیش‌رفته از سوی یک نهاد خارجی تجهیز شده و روزانه بیش از ۳۰۰ لتیر شیر را پروسس و فراروده‌های آن‌را به بازار عرضه می‌کند.

فرشته ۱۹ ساله که محصل سال دوم کامپیوتر ساینس در پوهنتون بدخشان است به رادیو آزادی می‌گوید که برای پیدا کردن مصارف پوهنتون، نصف روز در فابریکه لبنیات صفا کار می‌کند و مزد خوب بدست میاورد: "من محصل سال دوم در پوهنتون بدخشان هستم. در این فابریکه کار می‌کنم و مصرف خودم را بدست میاورم. نصف روز کار می‌کنم و نصف روز درس می‌خوانم."

تولید لبنیات وطنی صفا در شهر فیض آباد مشتریان بی‌شمار پیدا کرده است.

متین یکی از ساکنان شهر فیض آباد می‌گوید از سه سال به این‌سو بجای ماست خارجی از تولیدات وطنی کشور استفاده می‌کند: "از همین تولیدات وطنی خودمان استفاده می‌کنیم. هم کیفیت بالا دارد و هم معتبر است و هم پاک است. در گذشته از ماست‌های خارجی استفاده می‌کردیم که فایده‌اش به کشورهای بیرونی بود."

نبود برق، جای مناسب کاری و کمبود شیر از چالش‌های اند که فعالیت‌های این کارخانه را کند ساخته.

امینه می‌گوید در صورتی که نهادهای غیر دولتی و یا دولت از آن‌ها حمایت عملی کنند، او قادر است که فعالیت‌هایش را توسعه بدهد و این کارخانه کوچک را به یک مرکز بزرگ تولید لبنیات تبدیل کند.

XS
SM
MD
LG