لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

وزارت مهاجرین: ادامهٔ جنگ سبب افزایش بیجاشده‌ها در افغانستان می‌شود


بیجاشده‌های داخلی در ولایت جوزجان
بیجاشده‌های داخلی در ولایت جوزجان

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید که اگر جنگ و خشونت ادامه یابد، شمار بیجا شده‌های داخلی افزایش خواهد یافت.

کریم‌الله از بیجا شده‌های ولایت هلمند است. می‌گوید: "چای نداریم، بوره نداریم، نان خشک نداریم، کم یا زیاد ما با کمک شود."

او به رادیو آزادی از وضع اسف‌بار زندگی‌اش نالیده. می‌گوید، نهادهای مسئول کمک‌اش نکرده‌اند.

ادامۀ خشونت در افغانستان سبب تداوم بیجا شدن افراد از خانه و کاشانۀ شان شده.

بیجا شدن مردم در هلمند به سبب افزایش نبردها با طالبان
بیجا شدن مردم در هلمند به سبب افزایش نبردها با طالبان

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان می‌گوید، اگر جنگ و خشونت ادامه یابد، شمار بیجا شده‌های داخلی افزایش خواهد یافت.

سید عبدالباسط انصاری، مشاور مطبوعاتی این وزارت چهارشنبه (۱۶ دلو) به رادیو آزادی در این مورد گفت: "زمانی که جنگ در افغانستان در آینده شدت یابد، طبعاً میزان بیجا شده‌های ما بیشتر می‌شود. با وجود این وضعیت، نسبت به سال ۱۳۹۸ خورشیدی در سال جاری خورشیدی ۱۰ هزار خانواده کمتر بیجا شده داریم. در سال گذشته حدود ۸۵ هزار خانواده بیجا شده داشتیم و در سال جاری ۷۵ هزار خانوادۀ بیجا شده داریم.

با وصف امضای توافق نامۀ بیست و نهم ماه فبروری میان ایالات متحده و طالبان که هدفش آوردن صلح در افغانستان خوانده شده، هنوز از میزان خشونت‌ها در کشور کاسته نشده است.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

ادارۀ هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، اوچا می‌گوید، از بیست و پنجم ماه جنوری تا سی و یکم جنوری حدود ۷ هزار تن از ولسوالی‌های زدران، زازی، زرمت و سید کرم پکتیا به شهر گردیز و در ولایت کندهار صدها تن به شهر کندهار بیجا شده‌اند.

در گزارش دیروز این اداره آمده است که جنگ در تقریباً تمامی ولایت‌ها روان است.

بر اساس گزارش، کابل، کندهار، هلمند، ارزگان، کندز، تخار، بدخشان، ننگرهار، فاریاب، جوزجان، سرپل، بادغیس، میدان وردک، غزنی، لوگر، خوست، پکتیا، پکتیکا، هرات و فراه مشمول ولایت‌هایی می‌شوند که خشونت و انفجار ماین‌ها به مردم آسیب رسانده.

برنامۀ غذایی جهان، دبلیو اف پی می‌گوید، تقریباً نیم نفوس افغانستان دچار نبود مصئونیت غذایی هستند که به گفته‌اش از این میان بیجا شده‌ها بیشتر به مواد خوراکی نیاز دارند.

وحیدالله امانی سخنگوی این اداره دیشب به رادیو آزادی گفت، در سال روان میلادی برای ۱۳ میلیون نیازمند بشمول بیجا شده‌ها کمک توزیع خواهند کرد.

بیجاشدگان داخلی در هرات
بیجاشدگان داخلی در هرات

امانی می‌گوید: "آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در افغانستان ۱۶.۹ میلیون نفر با عدم مصئونیت غذایی رو‌به‌رو هستند که از این میان ۵.۵ میلیون نفر با عدم مصئونیت شدید غذایی مواجه هستند. ما پلان داریم که در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۳ میلیون نفر را تحت پوشش کمک‌های خود قرار دهیم و در قدم اول توجه و تمرکز ما به همین ۵.۵ میلیون نفر است."

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان شمار بیجا شده‌های داخلی ثبت شده را حدود ۲ میلیون تن می‌خواند.

بیجا شده‌ها عمدتاً به ابتدایی‌ترین سهولت‌های زندگی از جمله خدمات صحی، آب پاک آشامیدنی، آموزش و کار دسترسی ندارند.

XS
SM
MD
LG