لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

اتمر: کابل و واشنگتن روی یک "پلان مشترک" کار می‌کنند


محمد حنیف اتمر وزیر خارجۀ افغانستان
محمد حنیف اتمر وزیر خارجۀ افغانستان

‌یک مقام افغان می‌گوید که کابل و واشنگتن روی یک پلان مشترک کار می‌کنند.

وزیر خارجۀ افغانستان باردیگر از تصمیم ادارۀ جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر بازنگری موافقتنامۀ امریکا و طالبان استقبال می‌کند و می‌گوید که افغانستان و امریکا روی یک طرح مشترک کار می‌کنند.

محمد حنیف اتمر که عصر دیروز در نشست خبری در کابل سخن می‌گفت در باره این طرح اما جزئیات نداد.

وی افزود:"به زودی بخیر شامل یک پروسه و یک گفتگوی جدی روی یک پلان مشترک بین دولت افغانستان و دولت امریکا خواهیم بود.این پروسه از دیشب به این‌طرف آغاز شده و به شدت به پیش خواهد رفت. دراین پروسه از طرف هردو دولت شوراهای محترم امنیت ملی شان شامل بوده و تمام وزارت های مهم سیاست‌گذار در این حضور دارند."

پیش از این رئیس جمهور محمداشرف غنی با استقبال از بازنگری موافقتنامۀ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ گفته بود که ادارۀ جوبایدن، هیئتی را به کابل می‌فرستد.

رئیس جمهور محمداشرف غنی
رئیس جمهور محمداشرف غنی

آقای اتمر در بخشی از سخنان‌اش به مذاکرات میان هیئت‌های دولت افغانستان و طالبان در دوحۀ قطر اشاره کرد و گفت که امیدوار اند، طالبان به میز مذاکره بازگردند.

وی گفت که کشور های منطقه در این باره پیام روشنی به طالبان دارند.

او افزود: "تمام منطقه ما پیام را به طالبان بسیار واضح روان کرده. از طالبان می‌خواهند که به میز مذاکره برگردند و از خشونت،خونریزی و آدمکشی دست بردارند. این پیام از تمام منطقه برایشان هر روز داده می‌شود."

مذاکرات میان هیئت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان بر اساس موافقتنامۀ امریکا و طالبان در ۱۲ ماه سپتمبرپارسال آغاز شد اما از حدود یک ماه به اینطرف هیچ نشستی میان هیئت های دو طرف برگزار نشده است.

مراسم گشایش نشست گفت‌وگوهای صلح در قطر
مراسم گشایش نشست گفت‌وگوهای صلح در قطر

مقام‌های اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده گفته بودند که بر بنیاد این موافقنتامه، تمامی نیروهای امریکایی تا ماه می سال ۲۰۲۱، افغانستان را ترک خواهند کرد به شرط آنکه طالبان به تعهدات شان عمل کنند.

در این حال وزیر خارجۀ افغانستان گفته که طالبان در عملی کردن هر چهار تعهد شان: کاهش خشونت، قطع رابطه با تروریستان، پیشبرد مذاکرات معنا دار و عدم بازگشت طالبان رها شده به میدان جنگ کوتاهی کرده اند.

آقای اتمر در این باره در ششمین نشست اجماع منطقه ای برای صلح سخن گفته است.

وزارت خارجه افغانستان گفته که در این نشست به روز پنجشنبه، سفیران و نمایندگان کشور های اروپایی و آسیایی اشتراک کرده بودند.

پیش از این وزارت دفاع امریکا گفته بود که طالبان تعهدات شان را در موافقتنامۀ دوحه عملی نکرده اند اما طالبان گفته اند که طبق این موافقتنامه عمل کرده اند

XS
SM
MD
LG