لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

نبرد ۲۰ سالهٔ امریکا در افغانستان؛ بایدن: جنگ‌های طولانی را پایان می‌دهم


آرشیف
آرشیف

با آن‌که در یک سال گذشته هیچ سرباز امریکایی در افغانستان کشته نشده اما جوبایدن رئیس جمهوری ایالات متحده گفته که می‌خواهد جنگی را که سال‌ها ادامه داشته به پایان برساند.

با امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان هنوز جنگ ۲۰ ساله امریکا در افغانستان خاتمه نیافته است.

جوبایدن رئیس جمهوری ایالات متحده ناوقت شام چهارشنبه (۱۰ فبروری) به وقت افغانستان در اظهارات تازه‌اش از پایان دادن به این جنگ طولانی خبر داده است - او در این سخنرانی اش مشخصا نامی از افغانستان نبرد.

آقای بایدن در وزارت دفاع امریکا پنتاگون گفته که اراده دارد جنگ‌های طولانی را خاتمه بخشد اما او تاکید کرده که باید این اطمینان به دست آید که دیگر تهدید هراس‌افگنی وجود ندارد.

جو‌ بایدن، رئیس جمهوری امریکا
جو‌ بایدن، رئیس جمهوری امریکا

آقای بایدن می‌گوید: "من با وزیر آستین و رهبران سراسر جهان کار خواهم کرد تا جنگ‌هایی را که برای مدت طولانی ادامه یافته اند، پایان مسوولانه بدهم و اطمینان حاصل کنم که تهدیدهای هراس‌افگنی نمی‌توانند امنیت مردم امریکا را به خطر بیندازد."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که امریکا در حال حاضر سرگرم بررسی توافقنامه صلح با طالبان و بیرون کردن نیروهایش از افغانستان است.

اما گروه کانگرس که وضعیت افغانستان را بررسی کرده، به حکومت امریکا مشوره داده که خروج نیروهایش از این کشور باید بستگی به چگونگی وضعیت افغانستان داشته باشد.

پیش از این اتحادیه اروپا، ناتو، کشورهای منطقه و همسایه‌های افغانستان به شمول چین، ایران و هند نیز گفته اند که امریکا در بیرون کردن نیروهایش از این کشور باید از دقت کار بگیرد.

  • اما خروج مسئولانه نیروها به چه معنی است؟

باری عارض کارشناس مسایل امنیتی در این مورد می‌گوید: "خروج مسئولانه به معنی ختم جنگ و تامین صلحی واقعی است که در آن حقوق بشر، آموزش، حقوق کار، و حقوق زنان تامین باشد. خروج مسئولانه نیروها باید نظام افغانستان را مشکلات رو به رو نکند. یعنی تمام نهادهای که تا حالا روی آن کار شده، باید حفظ شوند."

درهمین حال جو بایدن رئیس جمهوری امریکا نیز گفته که هیچ متحد خود در جهان را تنها نخواهد گذاشت.

آقای بایدن افزود: "من به عنوان فرمانده‌ كل شما هرگز در استفاده از زور در دفاع از منافع حياتی مردم امريكا و متحدان‌مان در سراسر جهان در صورت لزوم ترديد نخواهم كرد. مأموریت اصلی و ضروری وزارت دفاع، جلوگیری از تهاجم از دشمنان ما و در صورت لزوم، جنگیدن و پیروزی در جنگ‌ها برای حفظ امنیت آمریکا است. اما من معتقدم که نیرو باید آخرین ابزار باشد، نه اول."

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

امریکا در ۲۹ فبروری سال گذشته برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود، با طالبان توافقنامه صلح را در قطر امضا کرد.

براساس این توافقنامه، نیروهای امریکایی باید تا اخیر ماه می سال جاری افغانستان را ترک کنند. اما حکومت جدید امریکا گفته که در این مورد بررسی‌ها را انجام می دهد.

توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان راه را برای گفتگوهای رو در رو میان هیئت‌های دولت و طالبان باز کرد اما این مذاکرات هنوز کدام نتیجه مطلوب در پی نداشته است.

در یک ماه گذشته تیم‌های مذاکراتی دو طرف هیچ نشست برای انجام گفتگوها برگزار نکرده‌اند.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفته که هیئت طالبان به میز مذاکره حاضر نمی‌شوند. او از این گروه خواست که فرصت به میان آمده را از دست ندهد.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

بانو انوری می‌گوید: "برای ختم جنگ در افغانستان اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی وجود دارد. طرف مقابل ما باید از این فرصت طلایی برای صلح استفاده کند تا مذاکرات آغاز و در افغانستان صلح دایمی و باعزت تامین شود."

در این حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفته که عملی کردن توافقنامه صلح دوحه راه حل مناسب برای بحران کنونی افغانستان است.

او تاکید کرده که تیم مذاکراتی طالبان به گفتگوهای صلح پابند است.

XS
SM
MD
LG