لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

عبدالله: کشورهای اثرگذار طالبان را به برگشت به میز مذاکره تشویق کنند


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان از طالبان می‌خواهد که به میز مذاکرات برگردند.

آقای عبدالله دیروز سه‌شنبه (۲۱ دلو) در نشستی به منظور گشایش كميسيون رسانه‌ها و آگاهى عامه این شورا افزود: "توقع ما از حرکت طالبان، از تمام کشورهای اثرگذار، از کشورهای علاقمند و حامی پروسۀ صلح، اینست که آن‌ها {طالبان} را تشویق کنند که به میز مذاکره تشریف بیاورند. چیزی دیگر در بارۀ مسئله افغانستان در پشت پرده در هیچ جای دیگر قابل فیصله نیست. در حالی که از قطر بخاطر میزبانی مذاکرات، از ایالات متحده بخاطر کوشش برای آغاز مذاکرات، از کشورهای تسهیل کنندۀ مذاکره، از کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه ممنون هستیم که در هر موقع و هر فرصت از دوام گفت‌وگوها حمایت کردند، یک بار دیگر تقاضای من اینست که با تمام امکانات در حمایت از این خواست مردم افغانستان قرار گیرند."

نزدیک یک ماه است که مرحلۀ دوم گفت‌وگوهای صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر متوقف شده و نماینده‌های طالبان به ایران، روسیه و ترکمنستان سفر کرده اند.

روند صلح افغانستان از مسائل مورد بحث آن‌ها با مقام‌های سه کشور بوده است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه به رادیو آزادی گفته است که مذاکرات متوقف نشده، بلکه به گفتۀ او تأخیر در مذاکرات امر طبیعی است.

پس از آغاز مرحلۀ ابتدایی مذاکرات بین افغان‌ها در ماه سپتمبر پارسال در دوحه پایتخت، قطر، خوشبینی‌های در مورد توقف خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس به میان آمده بود.

اما به گفتۀ مقام‌ها، خشونت‌ها افزایش یافته است.

آقای عبدالله در نشست دیروز گفت، که سطح کنونی خشونت‌ها پذیرفتنی نیست.

آن‌سو، رئیس جمهور اشرف غنی نیز سه‌شنبه از طالبان خواست که خشونت را متوقف کنند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه دیشب به رادیو آزادی گفت، طالبان تا حدی زیاد از خشونت دست کشیده اند: "افزایش سطح خشونت‌ها از سوی ما نیست. بلکه آن‌ها عامل اصلی افزایش خشونت‌ها هستند. آن‌ها اقدام‌ها و بمباران را انجام می‌دهند که مجاهدین را به عکس‌العمل مجبور می‌سازند."

جنرال کنت مکنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده به تازگی در یک نشست آنلاین در انستیتوت شرق میانه گفته است که خشونت طالبان در افغانستان هنوز هم بسیار بلند است.

جنرال کنت مکنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده امریکا
جنرال کنت مکنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده امریکا

آقای مکنزی افزوده است، بخاطر اعمال طالبان نگران است، اعمالی که به گفتۀ او زیر بررسی ادارۀ جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده است.

این مقام ارشد امریکایی گفت، هدف استراتژیک ایالات متحده اینست که نگذارد گروه‌های تروریستی از افغانستان به عنوان پناهگاه امن علیه ایالات متحده استفاده کنند.

بر اساس توافق بیست و نهم ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان، اگر طالبان به وعده‌های شان از جمله مبارزه با هراس افگنی پابند بمانند، نیروهای امریکایی افغانستان را تا ماه می سال ۲۰۲۱ ترک خواهند کرد.

اما به تازگی در گزارش گروه مطالعۀ افغانستان آمده است که واشنگتن باید ضرب الاجل ماه می را تمدید کند.

در گزارش سوم فبروری که اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در تهیۀ آن نقش دارند، کاهش نیرو در افغانستان به پیشرفت در مذاکرات صلح و نیز کاهش خشونت طالبان و مهار القاعده مشروط دانسته شده.

XS
SM
MD
LG