لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۶

تأکید وزیر خارجه افغانستان بر بررسی توافق‌نامه امریکا با طالبان


محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان (راست) حین دیدار با راس ویلسن شارژدافیر و سرپرست سفارت امریکا در کابل
محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان (راست) حین دیدار با راس ویلسن شارژدافیر و سرپرست سفارت امریکا در کابل

وزیر خارجۀ افغانستان در دیدار با شارژدافیر و سرپرست سفارت ایالات متحده در کابل، بر بررسی موافقت‌نامۀ ایالات متحده و طالبان، تأکید کرده است.

محمد حنیف اتمر همچنان بر افزایش مشوره‌ها میان ایالات متحده و افغانستان، پابندی طالبان به وعده‌های‌شان و مشروط شدن تصمیم‌ها بر واقعیت‌های عینی اصرار ورزیده.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در مورد دیدار روز یکشنبه (۱۹ دلو) محمد حنیف اتمر و راس ویلسن، شارژدافیر و سرپرست سفارت ایالات متحده در کابل دیشب به رادیو آزادی گفت: "آقای ویلسن، شارژدافیر سفارت ایالات متحده از حمایت کشور خود به وزیر خارجه اطمینان داد و برای موفقیت روند صلح افغانستان ابراز آرزومندی کرد."

پیش از این گزارش‌های در مورد تصمیم ایالات متحده برای بازنگری موافقت‌نامۀ ایالات متحده و طالبان منتشر شده، معامله‌ی که قطع رابطه طالبان با گروه‌های هراس افگن بشمول القاعده از شرط‌های کلیدی آن است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده به تازگی گفت که ادارۀ جو بایدن در حال ارزیابی تعهد گروه طالبان در مورد قطع روابطش با القاعده، کاهش خشونت و مشارکت در گفتگوهای صلح است.

مراسم امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر February 29, 2020
مراسم امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر February 29, 2020

نزدیک به یک ماه است که مرحلۀ دوم گفتگو‌های صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر متوقف شده است.

توقف گفتگو‌ها به چه معنی است؟

عمر صمد، همکار ارشد شورای اتلانتیک مستقر در امریکا در پاسخ گفت: "زمانی‌که ایالات متحده چند روز پیش اعلام کرد که توافق‌نامۀ سال گذشته با طالبان را بازنگری می‌کند، فکر می‌کنم که پروسۀ گفت و شنود دوحه از لحاظ منطقی و عملی به حالت تعلیق در آمد. چون طالبان منتظر هستند که از واشنگتن چه موقف‌گیری و پالیسی جدید ارائه می‌شود. بنابر این آن‌ها در شرایط کنونی لزومی برای پیشبرد مذاکرات نمی‌بینند."

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه به رادیو آزادی گفته است که مذاکرات متوقف نشده، بلکه به گفته او تأخیر در مذاکرات امر طبیعی است.

بر اساس توافق بیست و نهم ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان، اگر طالبان به وعده‌های‌شان از جمله مبارزه با هراس افگنی پابند بمانند، نیروهای امریکایی افغانستان را تا ماه می سال ۲۰۲۱ ترک خواهند کرد.

اما به تازگی در گزارش گروه مطالعۀ افغانستان آمده است که واشنگتن باید ضرب‌الاجل ماه می را تمدید کند.

در گزارش سوم فبروری که اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در تهیۀ آن نقش دارند، کاهش نیرو در افغانستان به پیشرفت در مذاکرات صلح و نیز کاهش خشونت طالبان و مهار القاعده مشروط دانسته شده.

در گزارش گفته شده که خروج همۀ نیروهای امریکایی از افغانستان ممکن است به جنگ داخلی، بی‌ثباتی منطقه‌ای و احیای تهدید القاعده بینجامد.

گروه مطالعۀ افغانستان گفته که امریکا نباید پیروزی را با دو دست به طالبان تحویل دهد.

طالبان این گزارش را "ناقص" خوانده اند.

با وصف تلاش‌ها برای آشتی میان حکومت افغانستان و طالبان، هنوز از میزان خشونت‌ها در کشور کاسته نشده است.

XS
SM
MD
LG