لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۸

پارچۀ فرستاده شده اشرف غنی بر مرقد خواجه معین الدین چشتی پهن می‌شود


مسلمانان هند حین افطار در زیارت خواجه معین الدین چشتی در راجستان 30, 2014
مسلمانان هند حین افطار در زیارت خواجه معین الدین چشتی در راجستان 30, 2014

سفارت افغانستان در هند از فرستادن یک چادر برای هموار کردن بر حرم‌ اجمیر شریف در راجستان هند خبر می‌دهد.

طاهر قادری‌ سرپرست سفارت افغانستان در هند روز چهارشنبه (۲۹ دلو) به رادیو آزادی گفت که این چادر با نامه‌ای از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان فرستاده شده و قرار است نمایندگان کشور در هند روز جمعه این چادر را به زیارت اجمیر شریف ببرند.

به گفته آقای قادری اگر چه برخی از رهبران کشورهای دگر مانند بارک اوبا رئیس جمهور سابق امریکا، نریندرا مودی صدراعظم‌ هند و برخی دگر از کشورها، پیش از این چنین اقدام‌هایی کرده‌اند اما او افزود که در افغانستان این بار نخست است که رئیس جمهوری دست به چنین اقدام می‌زند.

آقای قادری ګفت: "جلالتمآب محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان طی یک نامه‌ای به حاجی سیدسلمان چشتی مسئول بنیاد چشتی و متولی درگاه اجمیر شریف به مناسبت هشت‌صدونهمین ارث خواجه معین‌الدین چشتی مشهور به خواجه غریب‌نواز از طریقه چشتیه به نیکویی یاد کرده و قرار است که یک‌پارچه برای مرقد معین‌الدین چشتی و نامه رئیس صاحب جمهور به روز جمعه توسط اتشه فرهنگی سفارت به اجمیر شریف فرستاده شود."

آقای قادری افزود که خواجه معین‌الدین از هرات به هند طریقه چشتیه را انتقال داده و این میراث مشترک هند، افغانستان و منطقه است و نشان‌دهنده عمق روابط فرهنگی میان افغانستان و هند است.

در همین‌حال سید سلمان چشتی رئیس بنیاد چِشتی و از صوفیان هندی می‌گوید که مراسم چادراندازی به روی مرقد خواجه معین‌الدین چِشتی هر سال برگزار می‌شود: "الحمدالله این یکی از مراسم چادرپوشی ویژه است که هر سال در زیارت خواجه شریف نواز برگزار می‌شود. بسیاری از کشورهای آسیای شمالی به‌خاطر این مراسم چادرهای مبارک را می‌فرستند تا در روی مرقد خواجه‌نواز افگنده شود. و به این‌ مکان هر روز ملنگان، درویشان و فقرا می‌آیند."

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۹ برنامه‌ی زیر نام "هرات پل میان اجمیر و چِشت" برگزار شده بود و در آن صوفیان هند و افغانستان شرکت کرده بودند.

خواجه معین‌الدین چشتی در سال ۱۱۴۲ میلادی در چشت هرات زاده شده، او به هند رفت و در آن‌جا طریقه چیشتیه را اساس گذاری کرد.

معین‌الدین چشتی در سال ۱۲۳۶ میلادی در راجستان هند وفات کرد.

آرام‌گاه او در اجمیر شریف، مکانی برای مسلمانان اهل طریقت چشتی در شهر راجستان هند ‌است.

XS
SM
MD
LG