لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

غنی: قدرت را به جانشین خود صرف از طریق انتخابات تسلیم می‌کنم


محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان

رییس جمهور افغانستان می‌گوید قدرت را به جانشین خود صرف از طریق انتخابات و تحت شعاع جمهوریت تسلیم می‌کند.

صحبت‌های محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان به جوانان از مناطق مختلف افغانستان، تا حد زیاد به حمایت از نظام فعلی متمرکز بود.

این بحث ملی روز پنجشنبه ترتیب شده بود، ولی سخنرانی رییس جمهور با آنها دیروز از سوی ارگ ریاست جمهوری نشر شد.

او در سخنرانی خود تاکید نمود به هرقیمتی که باشد از جمهوریت دفاع می‌کند و تنها از طریق انتخابات چوکی را برای جانشین خود رها خواهد کرد.

او گفت: «این گز و این میدان هرکس ادعا دارد بیاید. من نه زر داشتم نه‌زور، زبان داشتم، احساس داشتم و تعهد داشتم که شما مرا رهبر ساختید و قدرت از مردم است و با اراده مردم از یک شخص به شخصی دیگری انتقال می‌کند.»

رییس جمهور اشرف غنی در زمانی بر حفظ نظام تاکید می‌کند که یک تعداد سیاستمداران و طالبان با این نظام مخالفت می‌کنند و می‌گویند که محمداشرف غنی باید بخاطر صلح از وظیفه برکنار شود.

چندی پیش شیرمحمد عباس ستانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر در جریان سفر به مسکو گفته بود که اگر رییس جمهور اشرف غنی از قدرت کنار برود آنها برای صلح با یک حکومت نو حاضر می‌شوند.

شیرمحمد عباس ستانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر
شیرمحمد عباس ستانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر

اما رییس جمهور اشرف غنی می‌گوید مردم‌سالاری و دولت قدرتمند یگانه وسیله می‌باشد که بعد از صلح به ثبات اقتصادی کمک می‌کند.

نامبرده می‌افزاید با در نظرداشت همین شرایط می‌خواهد مذاکرات صلح که به باور وی یک زمینه خوب تاریخی برای آن مساعد شده، بخوبی مدیریت شود: «باوجود تمام خشونت، بار اول است در ۴۰ سال که ماحول بین‌المللی و تاحد زیاد ماحول منطقوی و ماحول ملی برای صلح آماده است. از این دریچه ما باید استفاده اعظمی کنیم. اما این دقت می‌خواهد و تأمل می‌خواهد و تدبیر می‌خواهد.»

بعد از تقریباً یک و نیم ماه توقف در مذاکرات صلح بین‌الافغانی، روز دوشنبه این مذاکرات دوباره در دوحه پایتخت قطر آغاز شد، اما تا حال در آن کدام پیشرفتی مشاهده نشده است.

امروز دهم ماه حوت از موافقتنامه صلح بین امریکا و طالبان که آنهم در قطر امضا شده بود یک سال گذشت.

با سپری شدن یک سال از این موافقتنامه درجه خشونت در افغانستان کاهش نیافته، وضیعت پیچیده شده و علایمی هم وجود ندارد که امریکا طبق این موافقتنامه حضور نظامی خودرا قبل از ماه می در افغانستان خاتمه بدهد.

XS
SM
MD
LG